Hoe hard mag je fietsen op het fietspad?

Met je fiets maximaal.

een jaar geleden
in: Overig
1.4K
ronron1212
een jaar geleden
Voor een gewone fietser geldt geen limiet
Amadea
een jaar geleden
Alleen mogen op sommige fietspaden geen speed pedelecs rijden, die moeten dan op de rijbaan. Dat houdt in zekere zin in dat je op een fiets dus niet sneller dan 30 km per uur binnen en 40 km per uur buiten de bebouwde kom mag gaan.
LeonardN
een jaar geleden
"Dat houdt in zekere zin in dat je op een fiets dus niet sneller dan 30 km per uur binnen en 40 km per uur buiten de bebouwde kom mag gaan."
Nee. Zo werkt het niet. En je mag ook niet als je constant harder dan 30 km/u of 40km/u fiets op de (auto)rijbaan rijden gaan rijden met je fiets.

Antwoorden (3)

Er is geen vaste limiet voor een fiets op spierkracht, maar je mag geen gevaar voor anderen veroorzaken. (artikel 5 wegenverkeerswet)
Voor bestuurders van een fiets (ook met elektrische trap-ondersteuning) geldt:
- de maximumsnelheid van 50 km/u binnen de bebouwde kom geldt niet voor fietsers, alleen voor motorvoertuigen (art. 20 RVV)
- de maximumsnelheid op erven (15 km/u) geldt wel voor alle bestuurders, dus ook voor fietsen (art. 44 RVV)
- bord A1 betekent maximumsnelheid en geldt dus voor alle bestuurders, dus ook voor fietsers.
- verder gelden er geen maximumsnelheden voor fietsers.
een jaar geleden
In het algemeen geldt er voor fietsers geen maximum snelheid. Een fietspad verandert daar niets aan.

Sommige plaatsen hebben een bord bebouwde kom (H01) zonder een 50 km bord (A1) eronder. https://nl.wikipedia.org/wiki/Plaatsnaambord#Verbonden_verkeersregels . Dan zijn gewone fietsers in die bebouwde kom formeel niet aan de regel van 50 km/h gebonden (RVV Art. 20: https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0004825&hoofdstuk=II&paragraaf=8&artikel=20&z=2021-07-01&g=2021-07-01 ).
Een soms iets verderop geplaatst 50 km bord slaat dan alleen op die weg of straat. Dus geldt de snelheid van dat bord dan niet voor een fietser in andere straten waar geen bord staat.
Als je Hoofddorp komende vanuit Lijnden via de Hoofdweg Oostzijde binnenrijdt, staat er bijvoorbeeld zo’n extra bord: https://www.google.com/maps/@52.3118045,4.7020114,3a,37.5y,228.54h,89.42t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFKH9RB2v7FDAdB6Smdgm9g!2e0!7i16384!8i8192 , maar als je op de weg aan de andere kant van de Hoofdvaart dezelfde bebouwde kom binnenrijdt, staat er geen extra 50 km/h bord.

Veel plaatsen hebben voor extra duidelijkheid een plaatsnaambord H01 met daaronder een extra bord A1 om de ‘verbonden verkeersregel’ van max. 50 km/h in dat kader te benadrukken. Dat bord geldt voor alle bestuurders, dus ook voor fietsers, en die verduidelijking lijkt dan wél voor de hele bebouwde kom te gelden. http://wegnummers.nl/pl/pq/beukenhorstzuid7313.jpg .
een jaar geleden