De uitdrukking verwijst naar mensen die niet graatmager zijn. Het ‘gezond’ kan zowel serieus aks pejoratief/ironisch bedoeld zijn.
een jaar geleden
"Rond en gezond" betekent: het ziet er goed uit, met toekomstperspectief.
Rond is een woord met een positieve betekenis. Het wordt alleen gebruikt in de betekenis van "weldoorvoed" maar ook bijv. in de betekenis van: oprecht, openhartig.
Het is een ronde kerel = iemand die met iedereen rond (oprecht) omgaat.
Rond antwoorden = zonder enige veinzerij.
De uitdrukking "goed Zeeuws, goed rond"= rond en gul /zonder omslag (omhaal).
Bron: Van Dale.
Correctie. Het wordt alleen gebruikt = Het wordt niet alleen gebruikt
Toegevoegd op 14 oktober 2022 08:44: tekst
een jaar geleden