Waar moet je zijn om toestemming te krijgen voor het plaatsen van een wisselkastje voor boeken etc.?

Ik bedoel zo een kastje waar je iets in zet dat mensen gratis mee kunnen nemen.

een jaar geleden
in: Overig
1.2K
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Zolang het op eigen terrein staat, geen massale toeloop oplevert waardoor anderen er last van kunnen hebben, zou ik niet weten waarom er toestemming nodig is. De enige partij die hierin een rol zou kunnen spelen, naar mijn idee, is de gemeente. Maar dan is de vraag of je toestemming vraagt of dat je formeel een vergunning zou moeten vragen. De gemeente kan je daar antwoord op geven.
crispy
een jaar geleden
Daar is helemaal geen toestemming voor nodig omdat er geen wetgeving is die dit verbiedt. Alleen als je het op de openbare weg plaatst (dus op de stoep) moet het geen doorgang belemmeren. En als je zorgt dat het er netjes uit ziet zal er niemand bezwaar tegen maken.

Antwoorden (1)

Het hangt ervan af waar je hem wilt plaatsen. Als het kastje op je eigen terrein is (bijvoorbeeld in je eigen voortuin), dan mag je deze altijd plaatsen.
Wil je hem in de openbare ruimte (op straat of in een plantsoen), dan moet je contact opnemen met je gemeente om te informeren wat is toegestaan en wat je moet doen.
Voor meer informatie verwijs ik je naar de site van Minibieb.
een jaar geleden