Mijn kaars doet het niet meer, wat moet ik doen?

Ik heb laats water op mijn kaars laten vallen terwijl hij aanstond, daarna wou hij niet meer aan. Ik ben een beetje op google gaan zoeken en las dat een katoenen draadje word gebruikt als lont. Ik heb een gat in mijn kaars gemaakt en een katoenen draadje er in gestopt. Ik kan hem wel aansteken maar na een tijdje is de wax om de lont heen gesmolten en valt het draadje om waardoor het vuur uitgaat. Heeft iemand nog iedeën hoe ik dit kan opolossen?

een jaar geleden
in: Overig
3.7K
TurfGraver
een jaar geleden
Lont zal wel door hele wax moeten doorlopen.
tinus1969
een jaar geleden
Wat was er mis met de oude lont?
teusvh
een jaar geleden
Een kaarslont is gemaakt van speciale katoen. Met een gewoon draadje lukt het dus niet, zoals je hebt ontdekt. Een (van water) natte lont wil inderdaad niet branden. Gewoon een dag laten drogen, en hij doet het weer prima. Mocht het lontje zijn afgebroken, dan kun je wat kaarsvet wegsnijden tot je weer een lontje hebt. Ongeveer zoals je aan een potlood een punt slijpt, maar dan wat stomper.

Antwoorden (1)

Een kaarslont is gemaakt van speciale katoen. Met een gewoon draadje lukt het dus niet, zoals je hebt ontdekt. Een (van water) natte lont wil inderdaad niet branden. Gewoon een dag laten drogen, en hij doet het weer prima. Mocht het lontje zijn afgebroken, dan kun je wat kaarsvet wegsnijden tot je weer een lontje hebt. Ongeveer zoals je aan een potlood een punt slijpt, maar dan wat stomper.
een jaar geleden