Hoe werkt een gulp (rits)?

Ik vroeg me dus af hoe een rits in een gulp blijft zitten. Dus als je hem dicht doet, hij ook de hele dag dicht blijft en niet vanzelf open gaat, zelf als je gaat zitten of bukken ofzo. (Random vraag iknow haha)

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Overig
1.3K
Pieterke
2 jaar geleden
Dat wil ook weleens mislukken hoor. Bijv. als de broek veel te strak zit. Dan barst de rits toch echt open.
TurfGraver
2 jaar geleden
Onder aan het lusje van de ritsloper zit een klein pinnetje dat zich vastprikt tussen de tandjes. Dit zorgt ervoor dat de ritsloper niet vanzelf terugglijdt en de rits weer opengaat.

Antwoorden (1)

Een ritssluiting (ook wel rits of treksluiting) is een mechaniek om de randen van twee stukken stof tijdelijk aan elkaar vast te kunnen maken. De rits bestaat uit twee rijen metalen of kunststof plaatjes met aan de ene kant tanden en aan de andere kant inkepingen. Deze plaatjes kunnen worden samengevoegd of gescheiden door aan een lipje te trekken aan een sluitplaatje. Bij het sluiten van de rits worden telkens de tandjes over de bovenkant van de tegenoverliggende plaatjes gehaakt. De inkepingen in de volgende plaatjes houden de rits dicht.

Onder aan het lusje van de ritsloper zit een klein pinnetje dat zich vastprikt tussen de tandjes. Dit zorgt ervoor dat de ritsloper niet vanzelf terugglijdt en de rits weer opengaat.

Op de website van de bron vind je een afbeelding (een gif-bestand) dat het proces duidelijk laat zien.
Antoni