Kan ik een WOB-verzoek doen voor straatrenovatie?

Beste leden,

De Gemeente is in onze wijk al wel minstens 10 jaar bezig met het plannen van een renovatie van de hoofdwegen. Hier zijn wij vrij zeker van, aangezien er elk jaar opnieuw aantekening op de wegen en bomen worden gemaakt. Welk er na 3 jaar nog staan er niks mee gedaan is.

Nu is in 2021 officieel aangekondigd dat er iets met de buurt gedaan wordt, maar het is allemaal maar onzeker.

Afgelopen maand is er nog een nieuwe aankondiging geweest dat het wordt uitgesteld, want het broedseizoen komt er aan, en tientallen bomen moeten gekapt worden.

Echter ben ik, en wijkbewoners benieuwd naar wat de Gemeente nog meer in de smiezen heeft.

Kan/mag ik voor meer informatie een WOB-verzoek indienen?

We zijn als bewoners bijvoorbeeld ook wel benieuwd wat deze renovatie kost.

Ik wil deze dan vergelijken met andere recente renovaties in andere buurten, aangezien wij het idee hebben dat er bij ons erg bezuinigd wordt.

Naar mijn begrijpen zou ik d.m.v een WOB-verzoek alle informatie krijgen die er beschikbaar is, over het project. Klopt dit?

2 jaar geleden
in: Overig
1.1K
Griffin
2 jaar geleden
Kijk voor de lol even het videootje van Arjan Lubach over de WOB, dan weet je gelijk door welke hoepels je moet springen om nog zinnige informatie te krijgen: https://www.youtube.com/watch?v=yFYxBhMiQWw

Antwoorden (2)

Ja, dat kan. Maar houd er rekening mee dat de gemeente (met goede en verkeerde argumenten) niet alles zal openbaren wat je wil.
2 jaar geleden
Ja, dat kan, maar daar worden ze vaak een beetje narrig van. En veel stukken zullen al openbaar zijn, dus met alleen een WOB-besluit schiet je nog niet veel op.
Waarom ga je niet gewoon naar de gemeente om te vragen wat de plannen zijn? Of nodig met een paar buren de wethouder uit om eens te komen kijken. Op een of andere manier zal toch ook de betrokkenheid va de bewoners geborgd moeten zijn voor ze heel de zaak op de schop nemen?
Anders gezegd: je kunt wel vragen naar de plannen van de gemeente, maar wat wil je zelf? Zorg dat dát op het juiste bureau komt, nog voor de plannen definitief zijn.
Ik zou me ook niet druk maken over de financiën. Je schrikt je wild als je ziet wat alles kost.