Hoe verdrinkt een volwassen man in ondiep water?

Vorig jaar is een goede collega van mij verdronken en dit zit mij nogsteeds dagelijks dwars.

Hij is gevonden in een meer in een parkje. Zijn fiets stond netjes geparkeerd bij het bruggetje. Het water is gemiddeld 70 cm diep, bij het bruggetje z'n 40 cm.
Hij was daar waarschijnlijk in de avond en het water was wel ijskoud(begin December).
Ik snap dat het koude water hier ook een rol bij speelt maar snap alsnog niet waarom hij er niet uit kon komen, vooral omdat het echt super ondiep is waar hij terwater is gekomen.

Hoe komt het dus dat hij er niet uit kon komen? Hoe kan je in zo ondiep water verdrinken ? Is hij gestruikeld of heeft iemand het in het water geduwd? Speelt dat ook een rol?
Ik heb werkelijk geen idee. Hopelijk weet iemand hier het. Bij het politie onderzoek kwam zo goed als niks uit en hebben het naar mijn mening links laten liggen.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Overig
2.5K
Pieterke
2 jaar geleden
Misschien is hij onwel geworden en kon hij daardoor niet uit het water komen.

Antwoorden (2)

Dit is waarschijnlijk een Shallow Water Blackout geweest. Door onder water flauw te vallen is het zuurstofgehalte zo laag geworden dat je het bewustzijn verliest, maar is het koolzuurgasgehalte nog niet zo hoog dat er een ademprikkel komt (voor de experts: hypoxisch hypocapnisch bewustzijnsverlies). En als je flauwvalt in het water, verdrink je.
SimonV
2 jaar geleden
Het kan zijn dat hij met zijn hoofd onder water is gehouden, totdat hij verdronk. Maar dan moeten er ook sporen van een worsteling te zien zijn geweest, en bijv. handafdrukken in zijn nek, waar iemand geweld gebruikte om hem onder water te houden. De politie heeft daar dus niets van teruggevonden, anders was er wel nader onderzoek gekomen. Ze hebben het dus op een ongeluk gehouden. IJskoud water kan een onderdeel van de oorzaak zijn geweest, het kan zijn dat hij teveel gedronken had, en / of dat hij zijn hoofd had gestoten bij het vallen, waardoor hij bewusteloos was toen hij in het water terecht kwam.
Ik denk dat je moet accepteren dat het soms onverklaarbaar is waardoor mensen precies doodgaan, en dat valt niet mee. Ik wens je sterkte!