Wat is zwaartekracht?

Waar komt het vandaan? Hoe gaat het in zijn werk? Kan de mens invloed hebben op de zwaartekracht?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (5)

Wiki:

"De zwaartekracht of gravitatiekracht is een aantrekkende kracht die twee massa's op elkaar uitoefenen. De zwaartekracht is een van de vier natuurkrachten. Op het niveau van atomen is deze kracht zeer klein, maar hij neemt evenredig toe met de massa en is er dus de oorzaak van dat alles op aarde een neerwaartse kracht ondervindt. De zwaartekracht werkt ook op grote afstand, bijvoorbeeld tussen de aarde en de maan, tussen de zon en alle planeten en zelfs tussen sterrenstelsels, waardoor de uitdijing van het heelal tegengewerkt wordt. De zwaartekracht, die verantwoordelijk is voor het vallen van bijvoorbeeld een appel, zorgt er eveneens voor dat de maan of een satelliet in een baan om de aarde blijft, dat de aarde zelf in een baan om de zon blijft draaien, en dat de zon op zijn beurt samen met alle andere sterren van de Melkweg om een zeker middelpunt heen blijft draaien."

De mens kan er invloed op uitoefenen door massa te centreren of juist uit elkaar te halen. Als je de Aarde in twee zou hakken, heb je opeens een stuk minder zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+ 10
Volgens mij is men daar in de wetenschap nog niet helemaal uit. Er zijn wel theorieën over.

Toegevoegd op 24-04-2009 11:09:33
Dan gaat het vooral over de vraag waarom zwaartekracht zo zwak is geloof ik. Dit verklaren ze door meerdere dimensies te gebruiken in de snaartheorie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is geen poging om een en ander wetenschappelijk aan te tonen, meer een persoonlijke visie op de vraag...

Liefde verbindt en uit zich in materie als aantrekking tot elkaar...
Aantrekking is een beweging, een voorkeur van nader tot elkaar (willen) komen...
Invloed. Nee niet op materie-gebied, maar op menselijk gebied kan dat wel... Is er veel liefde in jou, dan trekt dat anderen aan. Is er veel haat (=angst) in jou dan stoot dat anderen af... Dus daar zou je in theorie dus invloed op uit kunnen oefenen...

Toegevoegd op 24-04-2009 11:13:48
Dus zwaartekracht is een vorm van Liefde...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja, zo kun je alles wel met alles in verband brengen. Een vliegenzwam is rood. Een klaproos ook. Dus een vliegenzwam is een soort klaproos. Of andersom. IJs is glad. Het enige juiste pad naar de Verlosser ook. Dus de Verlosser woont op de Noordpool. Elk voorwerp werpt een schaduw. Hoe kleiner een voorwerp is, hoe minder schaduw het werpt. Dus klein is beter. Quasi-filosofisch allemaal. Klinkt wel leuk, maar je hebt er niets aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit heeft er idd niks mee te maken. Maar dat haat = angst geld denk ik alleen in één richting volgens jou of niet. Je wilt toch niet beweren dat angst ook haat is?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee er is hier één schaal die loopt van liefde/haat naar angst...
liefde is haat geïnverteerd of liefde geïnverteerd is haat...
In de klassieke zin is zwaartekracht een aantrekkende kracht tussen alles wat massa heeft.

In de relativiteitstheorie is zwaartekracht geen echte kracht, maar een eigenschap van de ruimte. Massa kromt de omliggende ruimte.

Een voorwerp dat rechtdoor zou bewegen, maar langs een massa komt, beweegt naar die massa toe. Niet door de zwaartekracht - het voorwerp beweegt nog steeds in een rechte lijn, maar doordat de ruimte krom wordt, buigt die rechte lijn af in de richting van de massa.

Zie het als een elastisch ruitjespapier. Je beweegt langs een rechte lijn, maar als iemand flink aan het ruitjespapier trekt, wordt die rechte lijn krom. Het bewegende voorwerp merkt daar niets van, dat volgt braaf de lijn, alsof en omdat er geen kracht op werkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alles met massa (zo’n beetje alles dus eigenlijk) vervormd de ruimte om zich heen een beetje.
Deze vervorming is een soort zwaartekrachtput in het universum met het ‘diepste’ deel in het centrum van het object (zwaarte centrum dus; in geval van een planeet zo ongeveer in het midden).
Een beetje als een knikker op een vel plastic alleen moet je het vel plastic dan als een 3 dimensionaal universum voorstellen. Een hele zware bal op een dikke rubber ondergrond is ook een goede vergelijking. De bal comprimeerd het rubber en vormt een put. Dit is een iets nauwkeuriger benadering maar toch net wat moeilijker om in je keuken uit te voeren.
Andere objecten vallen als het ware naar het ‘laagste punt’ in die put. Tenminste: dat zouden we doen als het aardoppervlak niet in de weg zat.
Zou je een soort anti-massa hebben dan zou dat als het ware een bult creëren waar je dan vanaf zou rollen.
Het ruitjes papier voorbeeld van Rotaluclac legt het idee ook mooi uit. Bedenk hierbij wel dat je in geval van de werking van de zwaartekracht uit moet gaan van een minimaal 4 dimensionaal universum.

prof. Stephen Hawkins legt dit principe van zwaartekracht door vervorming van de ruimte ook uit in zijn ‘Brief History of Time’ (het Heelal) in vrij eenvoudige termen zonder toegepaste wiskunde.