Hier staat het uitgelegd in een paar goede punten:

http://www.sochicken.nl/lichaam/aspartaam_wel_of_niet_kankerverwekkend.html

;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja prima punten. Het artikel ontkent eventueel gevaar bij veelgebruikers niet , maar zegt je dat je bij beperkt gebruik je geen zorgen hoeft te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gif moet afgebroken worden door je lever. De lever kan een keer vol raken met al dat vergif. En dan heb je een probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Conan , waarom zou het vergif zijn ? Twee gekoppelde aminozuren , worden afgebroken tot losse aminozuren denk ik . Zijn niet giftig . Mis ik iets ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@GoldEnten: Aspartaam is een neurotoxisch gif dat ooit door het Amerikaanse leger is ontdekt.
Ik wil die troep niet in mijn lichaam hebben, maar dat moet ieder natuurlijk verder voor zichzelf weten.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Conan, dan moet je *alle* eiwitten voortaan mijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel: Een mens kan niet zonder eiwitten. Wel zonder aspartaam.
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt. Maar jij wilt nooit aspartaam in je lichaam hebben. Dat doel kun je alleen bereiken door alle eiwitten te mijden. Het volledig uitbannen van aspartaam in je lichaam is dus onhaalbaar. Ook al eet en drink je geen aspartaam, dan nog zal je lichaam aspartaam aanmaken gedurende het normale verteringsproces van normale, natuurlijke eiwitten.
Cryofiel
13 jaar geleden
Denk je echt dat de lever verschil kan maken tussen beide soorten? Dat de lever kan zien of een molecuul aspartaam door de mond naar binnen is gekomen ("oh, maar dan moet ik kanker gaan ontwikkelen"), of door het lichaam zelf is gemaakt ("oh, maar dan moet ik het gewoon verder afbreken en uitscheiden")?
Cryofiel
13 jaar geleden
Dus - als je aspartaam eet en dat komt in de maag en dan verder, dan is het gevaarlijk. Als je eiwit eet, en dat wordt in de maag (peptine) afgebroken tot aspartaam en gaat dan verder, dan is dat niet gevaarlijk. Wonderlijk...
Misschien dat ze denken dat Cola Light kankerverwekkend is wegens de aanwezigheid van Aspartaam.

Ik geloof dat Aspartaam in kleine hoeveelheden niet kankerverwekkend kan zijn . Aspartaam is een stof die is ontstaan door twee aminozuren te koppelen.

Zie meer over aspartaam in deze vraag: www.goeievraag.nl/vraag/ondergrens-waarin-aspartaam-onschuldige-zoetstof.40624
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoveel theoriën over aspartaam: wat moet je geloven?
Zoek op internet naar 'aspartaam' en je vindt talloze websites vol met verhalen waarom aspartaam schadelijk zou zijn voor ons lichaam. Hoofdpijn, duizeligheid, krampen, tumoren, vermoeidheid, concentratieproblemen en ga zo maar door. De informatie is veelal geloofwaardig en redelijk onderbouwd. Officiele websites als die van het Voedingscentrum verklaren echter dat aspartaam volledig veilig is en dat er geen reden is om het niet te gebruiken.
Volgens tegenstanders is aspartaam alleen maar legaal in de EU omdat er een sterke lobby voor bestaat. Er zijn immers grote belangen mee gemoeid. Steeds meer bedrijven gebruiken de stof en de markt voor light-producten is de laatste jaren geexplodeerd. Aan de andere kant kun je je afvragen waarom deze bedrijven een schadelijke stof juist willen gebruiken terwijl er alternatieven zijn. Coca Cola had al lang Cola zonder aspartaam kunnen maken om de controversie een halt toe te roepen en een voorsprong op de concurrentie te hebben. Wie heeft er baat bij om de bevolking te 'vergiftigen'?

Onderzoeken naar aspartaam die niets zeggen
Er wordt uiteraard onderzoek gedaan naar de schadelijke effecten van aspartaam. Het probleem is alleen dat die onderzoeken weer goed weerlegd worden door de critici. Het is lastig om een mening te vormen omdat de twee kampen elkaar direct tegenspreken. De EU, de fabrikanten, skeptici en het Voedingscentrum zeggen ja. Heel veel mensen en websites op internet zeggen nee, niet doen. Dus, wat is verstandig? Wat moet je doen? Wij denken dat het antwoord ergens in het midden ligt.

Let op je lichaam, beperk aspartaam
Simpel. Luister naar je lichaam. Heb je op dit moment last van vage klachten, en gebruik je veel light producten? Stap er dan een poosje vanaf en kijk wat er gebeurt. Je kunt ervoor kiezen om voor de zekerheid de inname van aspartaam te verlagen. Drink bijvoorbeeld niet meer dan twee tot vier glazen light frisdrank per dag. Sowieso is het verstandig om niet teveel frisdrank te drinken omdat dit ook andere negatieve gevolgen heeft (maakt dik, verpest gebit, kan verslavend werken, gooit bloedsuikerspiegel in de war etc.). Vervang dit bijvoorbeeld door water, verse vruchtensappen of (groene) thee.

Bedenk dat alles waar je teveel van gebruikt op den duur slecht voor je is. Het aanbeloven maximum ligt meestal rond de vier glazen light drank per dag.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen Cola light, maar alle light dranken bevatten een stof Aspartaan. Ook zoetjes en snoep wat geen suiker bevat.

We weten het niet zeker. Maar drink en eet er niet teveel van.