Hoe wordt schikkeljaar 2100 ingehaald?

Een jaar bestaat uit 365 dagen en 6 uur (ongeveer) waardoor we (zoals in 2020) een schikkeljaar hebben (en er in februari een dag bij komt). Alleen als een 100-tal niet deelbaar is door 4 is het geen schrikkeljaar. Maar: 2096 is een schrikkeljaar en 2104 ook. Als 2100 geen schrikkeljaar is loop je 2104 dus eigenlijk 2 volle dagen achter maar ook 2104 heeft maar 366 dagen. Hoe wordt die schikkeldag van 2100 dan ingehaald? Weliswaar maken we dit niet zelf meer mee maar ik ben daar toch benieuwd naar....
Rectificatie: "Alleen als een 100-tal niet deelbaar is door 4 moet niet deelbaar door 400 zijn.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Overig
3.7K
gvrox
3 jaar geleden
Hoe kwam je tot de conclusie dat die dag ingehaald zou moeten worden ? Je bent er zelf al van op de hoogte dat het jaar *ongeveer* 365 dagen en 6 uur is.
LeonardN
3 jaar geleden
@Martijn
Het is juist exact omgedraaid zoals je lijkt te denken.
Dat er in 2100 geen schrikkeljaar is is niet de oorzaak van een probleem wat opgelost moet worden.
Wat er in o.a. in 2100 gebeurt is juist de oplossing van het probleem wat veroorzaakt wordt door het feit dat het net geen 6 uur is.

Antwoorden (3)

Een schrikkeljaar is een kalenderjaar met 366 dagen in plaats van 365. Deze extra dag, een schrikkeldag, wordt ingevoerd omdat een kalenderjaar van 365 dagen ongeveer 6 uur korter duurt dan het tropisch jaar. Om te voorkomen dat de seizoenen, die vast aan het tropisch jaar verbonden zijn, te veel in een jaar verschuiven, wordt om de circa 4 jaar een correctie toegepast.

De schrikkeldag valt in de Gregoriaanse kalender op 29 februari en komt voor als het jaartal restloos deelbaar is door 4, maar niet door 100 – tenzij het jaartal restloos deelbaar door 400 is. 2020 is een schrikkeljaar. Daarvoor waren 2004, 2008, 2012 en 2016 (allemaal deelbaar door 4, maar niet door 100) schrikkeljaren. Ook 1600 (deelbaar door 400) was een schrikkeljaar. 1700, 1800 en 1900 waren dat niet (deelbaar door 100, maar niet door 400) en 2000 weer wel.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schrikkeljaar

Wanneer je in 2096 een schrikkeljaar hebt, loopt je gewoon op tijd. In 2100 heb je geen schrikkeljaar dus bouw je een verschil op van 24 uur (6 uur per jaar). In 2104 wel weer een schrikkeljaar dus het tijdsverschil van de afgelopen 4 jaar vang je op. Dus na 2104 heb je een verschil van 1 dag, geen 2. Echter, het verschil van 6 uur, is niet precies 6 uur. Het is iets minder, dus elke 4 jaar ben je aan het overcompenseren:

De Aarde heeft 365 dagen en afgerond 6 uur nodig (365 1/4 dag) om een baan rond de Zon te beschrijven. Door elke 4 jaar een datum tussen te voegen, loopt de kalender weer in de pas met de aarde. Die datum is 29 februari, de schrikkeldag.

Dit levert een gemiddelde op van 365 dagen en 6 uur per jaar. In de Juliaanse kalender, de gangbare kalender voor de invoering van de gregoriaanse kalender, werd deze methode gebruikt. De correctie van 6 uur per jaar is echter een overcorrectie ten opzichte van het tropische jaar van 365 dagen, 5 uur, 48 minuten en 45,1814 seconden. De extra 11 minuten en 14,8186 seconden per jaar tellen op tot ongeveer drie dagen per 400 jaar.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schrikkeljaar#Correctie

Die overcorrectie corrigeren we weer door met de eeuwwisselingen alleen een schrikkeljaar eens in de 4 eeuwen.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
"Wanneer je in 2096 een schrikkeljaar hebt, loopt je gewoon op tijd." Zover ik het begrijp loop je in 2096 juist het verst achter omdat je dan bijna 200 jaar niks hebt gedaan aan de overcompensatie die je steeds oploopt.
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
Daarom stopt het verhaal daar ook niet. Even verder lezen, met name 2 zinnen verder, vanaf het woord "echter".
LeonardN
3 jaar geleden
Nog langer er overnagedacht en ja dat had ik gelezen.
Maar doe je dan niet net alsof overcompensatie de oplossing van het probleem is wat je creëert door geen schrikkeljaar in te stellen in 2100?
In mijn ogen is het juist precies andersom. (en niet arbitrair)
Het instellen van het 100-jarige nonschrikkeljaar is de oplossing van het probleem wat overcompensatie geeft.
(pas in je laatste zin hint je daarop, maar ook daarvan zou ik juist stellen dat het de eeuwwisselingen zijn die het werk doen, en de 4 eeuwige stap weer is om die ondercompensatie?! die daar weer uit voortkomt te compenseren.) Het zal ook zijn waarom ik de vraag als niet kloppend beschouw (geneigd ben tegen te spreken) en jij er niet echt een probleem mee lijkt te hebben.
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
Als ik had gevonden dat de overcompensatie niet had plaats gevonden, had ik het verhaal niet vervolgd.
Ik hint er al eerder op, namelijk met de twee alineas daarvoor als inleiding. Pas als het verhaal ten einde is, is het klaar. Zo ook bij dit antwoord. Als je maar genoeg inzoomt op 1 zin, kan je in elk antwoord een probleem vinden. Als je het niet eens bent met het antwoord (omdat het voor jouw principieel niet klopt), dan kan je dat aangeven met een "min" en een onderbouwing daardoor wordt altijd gewaardeerd (wat je al in feite gedaan hebt). Dat recht staat je vrij. Uiteindelijk ben je altijd aan het overcompenseren. Alleen worden de verschillen steeds kleiner. Dat leek me echter weer te veel van het goede. Ik hoop dat je je hiermee kan vinden. Zo niet, dan verneem ik dat ook.
Als we ons niets aantrekken van het verschil tussen een kalenderjaar (365 dagen) en een zonnejaar (365 dagen, 5 uren, 48 minuten en 45,1814 seconden) komen we na vier jaar bijna een dag tekort. Om dat op te lossen krijgt ieder vierde jaar (ieder jaartal dat deelbaar is door 4) er in februari een dag bij. Maar een zonnejaar is 11 minuten en bijna 15 seconden korter. Dat lijkt heel weinig, maar in 128 jaar verlies je zo één dag. Daarom wordt bij de eeuwwisseling (Niet deelbaar door 400) geen schrikkeldag doorgevoerd. Deze correctie is echter net iets te veel, en daarom wordt bij de eeuwwisseling (deelbaar door 400) wel een schrikkeldag toegevoegd.
jc54
3 jaar geleden
Niet.

Door de wijze waarop je de vraag stelt lijk je een probleem te zien, welke eigenlijk de oplossing is voor een probleem.
Er hoeft dus niks ingehaald te worden door het ontbreken van een schrikkeljaar in 2100.
Het ontbreken van een schrikkeljaar in 2100 lost het probleem van overcompensatie/achterlopen wat je in 2096 doet, juist voor een deel op.

1. Een jaar is niet 365 dagen maar eerder richting 365 dagen en 6 uur. Daarom compenseren we elke 4 jaar met een schrikkeljaar. Als we dat niet zouden doen, zouden we voor gaan lopen.
2. Het is dus ook niet exact 365 dagen en 6 uur, maar eerder 365 dagen, 5 uur 48 minuten en 45 sec.
Dat zorgt voor dat we ~11,25 minuten per jaar of ~45 minuten per 4 jaar achter gaan lopen. (overcompensatie).
3A. Om dat achterlopen, die overcompensatie, weer te compenseren laten we elke eeuwwisseling een schrikkeljaar weg.
3B. En elke 400 jaar (zoals in 2000) doen we toch weer wel een schrikkeljaar. Anders zou je toch weer een klein beetje voor gaan lopen.

Aangezien we van 1901 tot en met 2096 elke 4 jaar een schrikkeljaar hebben is dat zo'n 36 uur aan overcompensatie. In 2096 loop je daardoor ~1 dag achter (de piek die je ziet in het plaatje). De komende 7 jaar wordt die piek weer ontdaan doordat er in 2100 geen schrikkeljaar is. Want als je geen schrikkeljaren hebt ga je voorlopen.

Plaatje:
A. Als je gaat kijken vanaf 1800-1896 dan zie je dat je na 96 jaar (24x4) we dus 24 maal ~45 minuten = ~18 uur later nieuwjaar vierden dan dat we in 1800 deden.
B. Aangezien 1900 echter geen schrikkeljaar is compenseren we zo voor het achterlopen. 7 jaar x 6 uur = 42 uur vervroegen. In 1903 kom je zo op het vroegste moment.
C. En dat is nodig want nu komt er vanwege het schrikkeljaar in 2000 een periode van bijna 200 jaar waarin we weer elke 4 jaar ~45 minuten achter gaan lopen, of gaan overcompenseren.
D. En als we dan in 2096 aankomen en dus het verst achterlopen, hebben we weer hard dat extra schrikkelloze jaar nodig in 2100 om weer richting de rode 0 lijn te geraken.
E. Tussen 2100 en 2200 herhaalt zich weer ongeveer hetzelfde als tussen 1800-1900, en dan ben je na 400 jaar in een volledige cyclus. 1800-2200
===
A=periode 1800-1900
B=punt rond 1900
C=periode 1900-2100
D=punt rond 2100
E=periode 2100-2200

Kort gezegd: Dankzij het compenseren wat in 2100 gebeurt door het ontbreken van een schrikkeljaar, lopen we in 2100 en erna juist weer aardig in de pas, terwijl we in 2096 juist het verst uit de pas liepen.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Als je de in punt 2. genoemde overcompensatie niet zou breken in 2100 door een schrikkeljaar in te voeren en ook de eeuwwisselingen daarna stug zou voorzien van een schrikkeljaar zou je dit probleem krijgen:
https://i.ibb.co/XXqNbwP/Gregoriancalendarleap2-nl.png Je zou dan steeds verder achter gaan lopen. Kortweg de Juliaanse kalender.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gregoriaanse_kalender#Achtergrond Als je echter de in punt 3A. genoemde eeuw-niet-schrikkeljaren OOK zou toepassen op elke 400 jaar zou je op dit probleem komen:
https://i.ibb.co/sv7z0QY/Gregoriancalendarleap-nl3.png Je zou dan heel lichtjes voor gaan lopen.
Dat is echter nooit een werkelijke oplossing geweest, omdat degenen die het uitrekende voor Gregorius direct de oplossing zag die nu nog steeds aangehouden wordt.
Overigens zit daar ook nog steeds een minimale afwijking in. De afwijkingen daarvoor worden echter als het nodig is opgelost.
tinus1969
3 jaar geleden
Plus. Dit antwoord is nou eens gene lange quote, of een lange uitweiding over details ena achtergrond, maar begint met een helder antwoord ('Niet') en daarna met een korte toelichting (Door de wijze waarop je de vraag stelt lijk je een probleem te zien, welke eigenlijk de oplossing is voor een probleem. Er hoeft dus niks ingehaald te worden door het ontbreken van een schrikkeljaar in 2100.), die daana in detail wordt uitgewerkt.