Waarom zeggen Amerikanen de datum precies andersom?

Vandaag dinsdag 15 juni 2010
Amerika: Juni 15 2010 (dinsdag)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
17.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps. Ik had geantwoord, maar besefte mij dat dat geen antwoord op je vraag was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Engelstaligen zeggen trouwens "June the fifteenth". Niet "June fifteen". Of "the fifteenth of June". En ik heb engelstaligen nog nooit de dag na de datum horen zeggen. Verwar je schrijven niet met zeggen toevallig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoelde: of ze zeggen "the fifteenth of June".

Het beste antwoord

Ik voeg mijn antwoord toch maar weer toe voor de zekerheid. Mocht je je afvragen waarom ze de datum zo schrijven dan is dit de verklaring:

Engelstaligen spreken de datum als volgt uit:

June the fifteenth, twothousand and ten.

i.p.v.:

Vijftien juni, tweeduizendtien.

...en schrijven daarom:

June 15th 2010, of

i.p.v.:

15 juni 2010, of

Engelstaligen spreken data ook wel eens als volgt uit:

The fifteenth of June, twothousand and ten.

Maar dat is minder gebruikelijk geloof ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thats it... +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, het is met nu wel duidelijk.

Andere antwoorden (3)

dat vinden zij van ons ook! (dat we het andersom doen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom er verschillende notities zijn is niet helemaal duidelijk ik denk puur een Amerikaans dingetje

Hier in Nederland en overigens in de grote delen van de wereld wordt DD-MM-YYYY gebruikt omdat dit de van links naar rechts het steeds oploopt. Alleen doen we dit wel met de datum zo maar niet met de tijd. Daar gaan we wel van groot naar klein HH:MM:SS

De ISO internationale datumnotatie is daarom ook eigenlijk YYYY-MM-DD-HH:MM:SS Zo krijg je een groot getal dat steeds oploopt.

Meer infomatie vind je in de Bron:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om dezelfde reden dat ze daar met van die gekke dollars betalen in plaats van gewoon met normale euro's: dat zijn ze zo gewent daar. 's Lands wijs 's land eer.