Zorgt een knik in de afvoer ervoor dat je deze niet met soda kunt ontstoppen?

Als in de afvoer van gootsteen een knik zit, wat toch vaak het geval is lijkt me, kun je dan deze nog zelf ontstoppen door er een kopje soda met azijn in te doen en dan wegspoelen met water. Immers die bruisende substantie is dan niet zozeer waar het vet/ontstopping is maar gewoon in de knik zelf. Nu zegt deze site dat je het vaker moet doen als het niet in 1 keer weg is. Maar gaat dat uberhaupt wel het mengsel (soda met azijn) in de knik blijft hangen?
https://www.gootsteen-ontstoppen.com/soda-gebruiken-bij-een-verstopte-afvoer/
'knip' in de vraag moet zijn 'knik'

erotisi
4 jaar geleden
in: Overig
2.2K
ronron1212
4 jaar geleden
In je link zie toch ook die knik
Utrecht
4 jaar geleden
Met 'knik', bedoel de daarmee de sifon?
Die heeft toch elke wastafel/gootsteen? Als afsluiter om de stank tegen te houden. https://www.google.com/search?q=sifon&newwindow=1&sxsrf=ALeKk03sk9S0y17gGc2Cvn_0pyYE_OHVlQ:1585911002783&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi77dzviszoAhVLDuwKHVKFAbwQ_AUoAXoECA8QAw&biw=1396&bih=656
Pieterke
4 jaar geleden
Je kunt gewoon met soda en azijn ontstoppen want iedereen heeft die knik (sifon). Je kunt het ook met een plopper doen. Dat vind ik persoonlijk vaak beter werken. Eerst een beetje water (eventueel met soda en of azijn) in de afvoer laten lopen en daarna de plopper gebruiken (aandrukken, loslaten, aandrukken enz.). Kost een paar euro en te koop bij bijv. Blokker of bouwmarkt, Bol.com en tal van andere zaken.
erotisi
4 jaar geleden
pieterke, bovenin de afwasbak zit een gat om ervoor te zorgen dat de bak niet overloopt. Als je de plopper gebruikt dan gaat de lucht daar langs weg. Hoe doe jij dat dan?
ronron1212
4 jaar geleden
@erotisi dat zit in alle bakken anders loopt het water niet lekker weg dus gewoon de pomp er goed opzetten en pompen met dat dit werkt prima
Pieterke
4 jaar geleden
@erotisi: Ik zet de plopper op het afvoerputje en druk dan op de plopper, die zuigt dan vast en het rode rubberen deel zakt dan beetje in, dan duw ik nogmaals een beetje op de plopper dan dan schiet het rode rubberen deel weer naar boven. Als het goed is hoor je dan "plop". Maar meestal moet je .e.e.a. een paar keer herhalen.
Je kunt ook eerst een beetje water in of over de afvoer laten lopen, dan zuigt de plopper soms wat gemakkelijker vast. Ik hoop dat ik e.e.a. duidelijk genoeg heb uitgelegd.
Soms is de verstopping heel erg dan werkt het niet altijd. Dan bel ik zonodig de rioolreinigingsdienst, die is bij ons gratis.

Antwoorden (1)

De knik in de afvoer (de zogenaamde zwanenhals) kan zorgen voor een verstopping. Het idee om te ontstoppen met soda en azijn is wel erg tegenstrijdig. Het uitgangspunt, dat het ontwikkelde koolzuurgas (soda reageert met zuur) de verstopping kan losmaken werkt alleen, als de soda helemaal in de verstopping kan doordringen. Bij ernstige verstopping kan dat dus niet.
De methode in jouw link werkt dus NIET. Het heeft niets met die knik te maken.
Kijk onder je gootsteen. Onder de zwanenhals (diepste punt in de bocht) zit een schroefdop. Zet daar een emmer onder en draai de dop los. Met een ijzerdraad of breinaald kan je de verstopping lospeuteren. Spoel wat heet zeepwater door je gootsteen (laat de emmer nog even staan) en vang de rest op. Als je nu de dop terug schroeft op de zwanenhals zal de verstopping weg zijn. Voor de zekerheid kan je eventueel nog een pannetje heet water met een schepje opgelost waspoeder door de gootsteen gieten.
Een ook goede, maar wat duurdere methode is om wat vloeibare ontstopper (koop je op de supermarkt) in de afvoer giet en een nacht laat staan. In de ochtend heet water erdoor en klaar.