Zou een windmolen net zo goed kunnen werken als deze de opzet had van een watermolen?

Een watermolen ziet er natuurlijk heel anders uit dan een windmolen Bij een windmolen staan (draaien) de wieken haaks op de windrichting terwijl (in zeker opzicht) de radertjes bij een watermolen dezelfde kant op draaien als de waterstroom. Stel je bouwt een windmolen waarbij de wieken ook met de windrichting meedraaien, waarbij de wieken aan de windrichting een soort grote bakjes heeft en aan de achterkant (voor als de wieken tegen de wind in gaan) heel smal toelopen. Zou dit ook kunnen werken; is daar al eens over nagedacht etc?

erotisi
4 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Antwoorden (1)

Nee.

Het zou wel werken, maar je hebt dan veel weerstand op het moment dat het bakje zich tegen de wind in duwt.
Daarom zie je dat onwerp juist enkel bij watermolens, een waterstroom is zoveel sterker dan een luchtstroom dat dat niet zo relevant is.

Een ontwerp zoals je dat bij oudere en nieuwere windmolens ziet is dus veel gunstiger. Immers daar draait alles met de wind mee. (zolang de molen de goed kant op staat)
Plaatje bij antwoord