Welke eend is dit ? Het is een koppel met opvallende blauwe snavel

zwemt voor het eerst hier in het kanaal heb hem nooit gezien een eend met blauwe snavel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
8.6K

Het beste antwoord

Dat zou wel eens een Dendermondse eend kunnen zijn. Uiterlijke kenmerken :
De Dendermondse eend is een zeer grote, lange bootvormige eend zonder spoor van wammen en met een horizontale houding. De snavel is bij de beide geslachten opvallend blauw gekleurd. De ogen zijn donkerbruin en de poten zijn donker baluwgrijs met enkele blekere vlekken. Het gevederte is effen gekleurd en vertoont op de borst een grote witte borstvlek in de vorm van een afgeronde driehoek. De buitenste grote slagpennen zijn wit.

Toegevoegd na 42 minuten:
Bij verder zoeken nog een gevonden die er meer op lijkt, vooral als je de ogen vergelijkt: Een kruising tussen een witkop- en een tafeleend. Zie hieronder.
Plaatje bij antwoord
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is de Rosse stekelstaarteend

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rosse_stekelstaart
http://myducks.come2me.nl/139680/Huidige-collectie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar die heeft niet echt een blauwige snavel. Ik denk echt dat het de rosse stekelstaarteend is hoor. Kijk maar eens naar mijn toegevoegde afbeelding... :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, zat ik er toch naast. Maar hun hebben er meer verstand van :-)
Dit zou de Witborsteend kunnen zijn.

Voor meer informatie: zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds 3 jaar 'wonen' er een aantal paartjes hier bij mij in de Randstad. Ze heten kuifeend (aythya fuligula). Hun streeknamen zijn : kamduiker, rouwbandje, toppertje, en in Friesland noemen ze hen túf-ein...
Ze broeden in mei en juni, 7-13 lichtgroen-bruinachtige eieren, waar ze ca. 26 dagen op broeden. Tot voor kort een zeer zeldzaam voorkomende vogel, die sterk in aantal is toegenomen, oa. duingebied Den Haag-Wassenaar, op Texel, het Kennemerduin,de Zaanstreek en Friesland.
Het broedgebied loopt van Ijsland over GrootBrittannië, vandaar oostwaards door Rusland tot in Siberië, ook in de Balkanlanden.
Tot zo ver mijn boekje : Zien is kennen, Nol Binsbergen en mr. D. Mooij.

Ik heb nog geen jonge 'pulletjes' gezien in de jaren dat ze in mijn sloot en op de Ringvaart wonen. Maar ze hebben een hele grappige manier van veren-poetsen - ze maken een soort zijwaardse koprol. En ze duiken veel.
Ze zijn heel compact, en bijna de helft kleiner dan 'gewone' eenden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Waar is dan de kuif bij de eenden op de foto's van de vraagsteller?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen de woerd heeft een héél klein 'staartje' achterop zijn kopje, dat tegen de hals aanvalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja....mijn 'Zien is Kennen' mag dan zo'n 60 jaar oud zijn (erfenis van mijn opa...), maar de tekeningen zijn gewoon heel erg goed....
dankjewel, Henk : misschien deden ze zo lang geleden nog niet zo 'Europees'.....dus voor mij heette hij/zij gewoon 'kuifeenden'.....