Mag je een moedervlek verwijderen wegens esthetische redenen onder 18 jaar?

Ik ben 16 jaar oud en heb 2 grote moedervlekken (1,5 bij 1,5 cm) op mijn borst/buik. Het schijnt door mijn lichte shirts heen en ik schaam me ervoor als ik bijvoorbeeld naar het strand ga of me omkleed met gym. De twee moedervlekken zijn tot dus ver gelukkig niet gevaarlijk gebleken. Echter wil ik ze toch liever weglaten laten halen omdat ik mij er dagelijks voor schaam. Maar mag zo’n ingreep ook als je 16 bent ?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Overig
3.5K
Amadea
4 jaar geleden
Denk je dat de littekens die je daarvan overhoudt esthetischer zijn dan de natuurlijke verkleuringen die jij op je buik hebt?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Hhhhh, met de huidige technieken en een kundige dermatoloog blijven er geen onestetische littekens achter na verwijdering van moedervlekken.

Antwoorden (2)

Als je 16 jaar of ouder bent, mag je ze laten weghalen zonder toestemming van ouders.
Indien je jonger dan 16 jaar bent, moet een ouder toestemming geven.

In principe wordt het verwijderen van een moedervlek niet vergoed, indien het puur cosmetisch is.
Maar onder de 18 jaar wordt het meestal wel vergoed, ook indien puur cosmetisch.

Dus, hak de knoop door en doe waar je je goed bij voelt!

Succes.

https://gezondr.nl/moedervlekken-weghalen/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hierbij een prijslijst om een indruk van de kosten te krijgen, die zijn niet torenhoog.
https://www.polikliniekdeblaak.nl/prijslijst/prijslijst-dermapen/
Er is geen fundamentele waarom dit niet zou mogen - het is geen esthetische chirurgie zoals lippen opsluiten of borstvergroting. Houd er wel rekening mee dat verwijderen niet gratis is.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Voor de kosten hoeft men het niet te laten. Deze zijn ook afhankelijk of de huisarts het doet of via een doorverwijzing naar een dermatoloog.
tinus1969
4 jaar geleden
@JoanDArc. Een moedervlek van 1,5 cm is werk voor plastisch chirurg, zeker als het netjes moet. Kosten zullen snel een euro of 200-300 zijn....
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De eventuele doorverwijzing van de huisarts voor verwijdering van moedervlekken is eerst naar de dermatoloog, de huidspecialist.
tinus1969
4 jaar geleden
Huisarts kan meteen doorverwijzen naar plastisch chirurg als daar aanleiding voor is - dat gebeurt dus in de praktijk ook zo. Plastisch chirurgen snijden iha netter (belangrijk bij grote moedervlekken of bij moedervlekken op zichtbare plaatsen zoals gezicht).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Onder de 18 jaar wordt het doorgaans wel vergoed.
Dus de discussie om geld hoeft eigenlijk niet.
Rug, buik, arm.....doet toch meestal de dermatoloog. Voor een moedervlek hoef je namelijk niet diep te snijden (als je hem laat wegsnijden). Het ligt meer aan de huid of je mooi geneest.