Moet je als kleine ondernemer belasting betalen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Bijvoorbeeld een eenmansbedrijf.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.9K

Antwoorden (9)

Natuurlijk, iedereen moet belasting betalen, wel kun je in aanmerking komen voor bepaalde voordelen. Ga eens praten met de KvK of de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat moet ieder mens dus ook een kleine ondernemer.
Je kunt ook de BTW die je betaald terug vragen.
En als je een dienst verleent of iets verkoopt moet je ook BTW berekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, omzetbelasting en bijdrage zorg. Daarnaast loonbelasting. Wanneer je een bv bent ook vennootschapsbelasting.

Bij een vof of eenmanszaak met een omzet lager dan 1500 euro kun je in aanmerking komen voor de kleineondernemingsregeling. Je hoeft dan geen omzetbelasting te betalen, maar je krijgt ook geen voorbelasting terug
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker. Maar als je meer dan 1000 uur per jaar werkt, het kan ook 800 zijn, dan krijg je ondernemingsaftrek en starterssubsidie.
Je kan je arbeidsongeschikheid zelf verzekeren. Meestal ook een aansprakelijkheidsverzekering voor risico s in het werk.
BTW is al gezegd door iemand.

Een tip: laat je goed voorlichten door KvK en belastingdienst. Word lid van de FNV Bond zelfstandige bondgenoten.
En investeer zo weinig mogelijk. Geen nieuwe auto, rijd gewoon in je oude, houd kantoor aan huis. Niet allerlei dure kantoorapparatuur. Je komt anders met de belasting in de knoop, reden waarom veel eenmanszaken al na een jaar failliet gaan.

Zoek een goede niet te dure boekhouder. Voor ong. E 400 per jaar moet dat kunnen.

Als zzp er kunnen je kansen op de arbeidsmarkt beduidend beter liggen dan in loondienst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jA,IN HET eerste jaar niet zo veel,vanaf het 4e jaar moet je echt veel betalen,mijn broer heeft een eenmansbedrijf,als je nog iets sprecifieks moet weten stuur maar pb
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor als kleine ondernemer moet je toch wel belasting betalen. Alleen er zijn wel tarieven ervoor...

Vermindering van BTW voor kleine ondernemers.
Als u als ondernemer weinig omzet maakt, dan heeft u toch te maken met verplichtingen voor de btw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee niet altijd. Ik heb zelf een eenmanszaak en omdat ik daar nog niet zo heel veel mee verdien val ik onder de kleine ondernemingsregeling. Dit betekend het volgende. Ik schrijf een factuur van bijvoorbeeld 100 euro exclusief btw en bereken er 19 procent btw op. Ik factureer dus 119 euro. Omdat ik minder dan een bepaald bedrag verdien met de eenmanszaak (het bedrag weet ik niet meer precies maar was dacht ik zoiets al 16000 euro) omdat ik daar dus onder zit hoef ik die btw niet af te staan. Ik verdien dus letterlijk 119 euro dan. Je kan dit het best aan een accountant vragen hoe dit zit of zelf uitzoeken via google.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas maar op! Je mag geen btw op het factuur zetten simpelweg omdat je dat niet betaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn accountant verteld mij anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede vriend van mij kreeg op de donder van de belastinginspectie ten hij dat deed.
Check www.belastingdienst.nl

Bij een eenmanszaak heb je recht op:
Meewerk aftrek
Startersaftrek 2110,-
MKB winstvrijstelling +/- 12%
en nog meerdere regelingen voor mensen met een eigen bedrijf en een lage winst.

Onder een bepaald bedrag aan winst hoeft er geen of zeer weinig belasting betaald te worden.

Maak een financieel plan (a la ondernemingsplan) Dan kun je aan de hand van je omzetprognose berekenen hoeveel winst je gaat maken. Aan de hand van deze bedragen kun je uitrekenen wat je terug kunt vragen en wat je moet betalen.

Ook kun je dit door een accountent uit laten zoeken maar deze moet je ook betalen.

Gratis tip: surf belastingdienst.nl op en zoek op starter/startende onderneming/eenmanszaak en alles staat daar uitelegd.

(ik heb pas namelijk een ondernemingplan voor mijn studie moeten schrijven en vond hierop veel informatie!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en veel ook!
19% omzet belasting
en minstens 1 derde daarnaast aan inkomstenbelasting
maar je kunt ook startersvoordeel genieten de eerste 3 jaar (moet je wel ong. 35 uur per week werken). je kunt lekker uit eten en dat weer helemaal aftrekken.