Mijn zoon van zes op de tribune tijdens #nedhon na 2x 'gewaved' te hebben: 'Papa, waarom doen we dit eigenlijk?'

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

De Mexican Wave (ook wel wave of stadionwave genoemd) is de naamgeving voor een gecontroleerde golfbeweging in een grote mensenmassa die ontstaat wanneer groepen mensen beurtelings opstaan (vaak met de armen in de lucht) en weer gaan zitten.
Het fenomeen is ontstaan tijdens het wereldkampioenschap voetbal 1986 in Mexico. In de Mexicaanse voetbalstadions sprongen de supporters één voor één overeind, hetgeen een golvende beweging veroorzaakte.

Maar waarom mensen het doen weet ik ook niet. Waarschijnlijk omdat het er gewoon leuk uitziet :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wave is het in golvende beweging opstaan, met de armen zwaaien en weer gaan zitten, wat een mooi visueel effect geeft als dat door het stadion rolt.
Sporthistorici spreken over de 'Mexican Wave', omdat dit fenomeen voor de eerste keer op grote schaal werd waargenomen tijdens het wereldkampioenschap voetbal van 1986 in Mexico. Maar het verschijnsel is ouder, veel ouder zelfs. Op 31 oktober 1981 bijvoorbeeld gingen de mensen ritmisch staan en weer zitten in het Huskey Stadium in Seattle tijdens een American Football-wedstrijd.
Maar de oudste waarneming is van 8 september 1889 (!).
Het Amerikaanse blad 'Brooklyn Eagle' schreef toen over een enorme drukte in een stadion, waar we de naam helaas niet van kennen. 'Op de gangpaden naast de stoelen op de onoverdekte tribunes was het zwart van de mensen. De toeschouwers werden samengeperst in een grote onbeweeglijke massa en de enige keer dat ze konden juichen was als iedereen zo opgewonden was dat ze allemaal de handen in de lucht gooiden en iedereen werd gedwongen om te zwaaien. Het zag eruit als een golf op de oceaan van een onweerstaanbare en dolle menigte.'
Amadea
13 jaar geleden
Omdat het moet, jongen. We zijn nu echt 'n onderdeel van de massa, vandaar......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat mensen het leuk vinden om iets gezamenlijk te doen met zo'n grote groep, het creeert saamhorigheid. En het is ook leuk om te zien.