Op welke grond heeft Israel het recht om de Gaza strook af te sluiten?

Onze demisionair minister geeft aan dat als de afsluiting conform de regels plaatst vindt Israel het recht heeft om schepen te doorzoeken.
Maar op weke wetsgronden gebeurt dit dan?

NB: ik heb een sterk politieke mening hierover, maar die hoeven we in deze hier niet te delen.
Ik kan alleen nergens vinden op welke gronden dit gebeurt. En wie bepaald of deze correct zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (5)

ik vond dit stukje

volgens de Beginselen van Helsinki staat Israel in haar recht een studie van de Beginselen van Helsinki uitgewezen dat Israel vanaf het begin in haar recht heeft gestaan. De Beginselen van Helsinki vormen namelijk een basis op gebied van het internationaal recht van maritieme neutraliteit. Deze toont aan dat Israel er alles aan gedaan heeft het geweld op de flottielje te voorkomen.

5.1.1 Neutrale schepen in de oorlogvoerende havens

Een neutraal schip in een oorlogvoerende haven geniet dezelfde bescherming tegen aanvallen als civiele objecten in oorlog aan land... Neutrale oorlogsschepen in de oorlogvoerende havens behouden hun recht op zelfverdediging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen geldend recht op dat gebied.
Israel vindt dat er in de Gazastrook een terroristisch bewind is, en wil dat deze afgesloten is van de buitenwereld. Op elk gebied.
Het verlies van levens op de schepen is misschien nog ergens goed voor geweest, want dit heeft geleid tot een politieke crisis in Israel, waarbij gedeelte opheffing van de blokkade opeens bespreekbaar is geworden.
13 jaar geleden
Ik heb nog steeds de beelden op mijn netvlies staan van de Israelische boeren die hun bloeiende bedrijven, tuinderijen en glastuinbouw moesten verlaten, omdat Gaza exclusief aan de Palestijnen was gegeven. Het was een prachtig gebied, zover als we zagen op tv. De Palestijnen zijn al vrij snel begonnen vanuit Gaza bommen af te schieten naar Israel.
Wat verwacht de wereld nu dat er gebeurt? Gezellig mensen, schiet maar bommen af?

Inmiddels zitten ze daar in een verwoest gebied.
Logisch dat Israel zichzelf verdedigt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is een uiterst gecompliceerd probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen de staat Israel werd opgericht in 1948 zei de toenmalige premier David ben Goerion in zijn onafhankelijkheids verklaring o.a.: wij steken onze hand uit naar onze (arabische) buren om in goed nabuurschap met elkaar te leven. Toch vielen die buurlanden aan omdat ze Israel geen eigen staat gunden. Dat is eigenlijk altijd zo gebleven. In 1967 veroverde Israel o.a. de gaza strook en oost Jeruzalem. De opzet hiervan was om met deze gebieden m.u.v. Jeruzalem te komen tot een onderhandelingspositie. Het is eigenlijk heel simpel de palestijnen stoppen hun vijandigheden en Israel geeft de gebieden terug. Tot op de dag van vandaag worden er vanuit o.a. de gazastrook raketten afgevuurd op Israel kennelijk omdat de palestijnen geen vrede willen, dus krijgen ze "hun" gebied niet terug, en behoud Israel zich het recht voor om schepen te controleren op wapens waarmee ze beschoten kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij staat in de oude boeken zoals de bijbel en de Koran best wel ergens wat nu de grenzen zijn van deze volkeren.
Ik ben bang dat de Palestijnen er bekaaid afkomen.
Dankzij de muur en de afsluiting, (beiden ook door Egypte ondersteund, om soortgelijke redenen) zijn de zelfmoordaanvallem in ieder geval succesvol gereduceerd tot nul
Jammer dat dat niet eens wat vaker benadrukt wordt.
En vraagsteller, welk recht heeft USA in Irak en Afghanistan,

Toegevoegd na 2 minuten:
EN wat van de turkse annexatie van Noord-Cyprus en de onderdukking der Koerden.
De Turken zijn wel de laatsten die iets kunnen zeggen.
Nu gaan ze de groindwet ook nog veranderen en zijn al dikke vrienden met Iran en SYrie.
Kom vooral bij de EU!
Gezelliger kunnen we het niet maken.