waarom kan je onder de 18 jaar geen etniciteit DNA test nemen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Overig
2.9K
tinus1969
5 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat je niet handelingsbekwaam bent.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Handelingsbekwaamheid
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een zestienjarige kan voor veel handelingen handelingsbekwaam zijn. Zij hebben niet voor iedere handeling toestemming nodig.
https://www.kinderrechten.nl/jeugd/leeftijdsladder/?age=16-jaar

Antwoorden (2)

Je bent dan nog minderjarig. Voor de wet ben je dan nog onvolwassen. In principe word je beschermd, omdat je misschien nog niet objectief kunt denken, handelen en beredeneren.
Als je 18 jaar bent, ben je meerderjarig. Voor de wet ben je dan volwassen. Men gaat er vanuit dat je dan wel objectief kunt zijn. Je laat je niet meer beïnvloeden etc.
Deze leeftijdsgrens lag vroeger bij 21 jaar.
Natuurlijk is het maar een getrokken grens. Maar helaas moet je ergens de grens trekken. Misschien dat iemand van 16 jaar bijvoorbeeld objectiever kan stemmen dan iemand van 30 jaar. Misschien dat iemand van 15 jaar bijvoorbeeld beter een huishouden runt dan iemand van 40 jaar.
Een etnische DNA test mag je inderdaad pas laten fnemen indien je volwassen bent. Men gaat er vanuit dat je dan pas in staat ben de informatie te kunnen verwerken. Wie weet waar jouw roots liggen en wat die informatie met jou doet. Misschien geeft het wel onrust of te veel vragen.
https://www.stamboomforum.nl/subfora/31/2/63831/0/mijn_etnische_afkomst_is_totaal_anders_dan_mijn_stamboom_voorouders_doen_vermoedenhoe_kan_da
Hier een mooi voorbeeld van een volwassen iemand die zich nu afvraagt waarom de uitslag niet overeenkomt met de stamboom.
Myheritage kun je trouwens wel met toestemming van ouders of voogd jouw DNA laten testen.
Toegevoegd op 05 januari 2019 22:12: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Onder de 18jaar wordt een DNA test alleen gedaan als het van belang is voor de medische behandeling van het kind op jonge leeftijd.
Bij gezonde kinderen onder de 18 jaar wordt geen DNA-test gedaan, of DNA-onderzoek gedaan, als het gaat om onderzoek naar dragerschap van een eventuele erfelijke aanleg. In principe wordt dat pas gedaan als iemand 18 jaar of ouder is. Vanaf die leeftijd is men vrij om te beslissen of men wil weten of men drager is van een bepaalde erfelijke aandoening en op welke leeftijd men het wil laten onderzoeken.
Een DNA-etniciteitstest geeft alleen informatie over de oorspronkelijke geografische, raciale en etnische afkomst.
Op het moment dat je zelfstandig aankopen kunt doen via Internet kun je een etniciteit DNA test online bestellen. Je kunt de test ook door je ouders laten bestellen.