Een olielamp. Is niet helemaal compleet. Mist de lont met de verstelling.......
O, eb waar het voor gebruikt is.....om het donker te verdrijven.
Toegevoegd op 09 december 2018 10:38: tekst
jc54
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Volgens mij ontbreekt ook het melkglas nog.
Het is een (vermoedelijk Chinese) opiumlamp. Boven de lamp verwarmde men een opiumballetje tot die in damp opging, waarna de roker het kon opzuigen.
- - -
De "kooi" werd er afgehaald, en er stond een glas over de brander heen waarboven het balletje dus werd verwarmd.
- -
"kooi" stelt kooi tussen dubbele aanhalingstekens voor.
Toegevoegd op 09 december 2018 12:21: tekst
Plaatje bij antwoord
Amadea
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Wie plaatst er een negatieve duim? Dit antwoord is het enig juiste!
Reddie
5 jaar geleden
Hoe je dat zou moeten gebruiken is mij nog een raadsel.
Het glas rond de pit lijkt mij met dit verhaal in tegenspraak.
Maar het staat ontegenzeggelijk op een pagina over opium schuiven.
Een plus dus voor de vondst.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zojuist de link geopend en gelezen.
Er staat toch duidelijk in dat de lamp ook gebruikt wordt in de ceremonie.
(Niet altijd, maar wel degelijk als opiumlamp)
Dus duimpje omhoog!