Kunnen mediums echt de toekomst voorspellen en de horoscopen in de krant ook?

want bijv als ik de metro lees dan lees ik dit en als ik de sp!ts lees dan zegt ie dat

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Antwoorden (10)

Statistisch gezien kan dit...

Het is en blijft alleen discutabel "koffiedik kijken"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat er mediums zijn die dat echt kunnen, maar ik denk ook dat de toekomst afhankelijk is van wat je nu doet.

Een uitspraak van een medium zal dus vaak wat vaag zijn (grotere lijnen). De voorspelling is meestal op basis van de situatie zoals die nu is, jij bent in staat de situatie van nu per direct te veranderen en daarmee je toekomst te veranderen.

Met horoscopen zijn er diverse proeven gedaan met de conclusie dat het niet "echt" is

Het is trouwens bewezen dat mensen ongeveer 2-3 seconden in de toekomst kunnen kijken, er is dus werkelijk potentieel

http://www.thisislondon.co.uk/news/article-23395112-details/Is%20this%20REALLY%20proof%20that%20man%20can%20see%20into%20the%20future/article.do
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bewezen, eh? Bron?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je doet twee boude uitspraken: je denkt dat er mediums zijn die echt iets kunnen, en je zegt dat bewezen is dat mensen enkele seconden in de toekomst kunnen kijken. Een boude uitspraak vereist een boude bewijsvoering. Graag toevoegen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
boude uitspraken wellicht, dat geldt evenzeer als zeggen dat het niet kan. daarbij ik denk dat het kan is een mening en geen feit verder zie de bron
Het korte antwoord is nee...

Lees maar het wikipedia artikel over cold reading. Mensen die zeggen dat ze mediums zijn maken gebruik van lichaamstaal en andere non-verbale signalen om informatie te winnen over een voor hun onbekende persoon. Kijk maar naar hoe Char dat doet...... Ik zie iemand met een C, nee een F. De persoon hoort het goede letter en reageert daarop. Niks helderziends aan.

Wat betreft horoscopen; deze zijn zo algemeen geschreven dat ze voor iedereen kunnen gelden. Probeer het maar uit. Knip alle horoscopen uit de krant zonder dat je op de knipsel ziet om welke sterrenbeeld het gaat. Uiteraard weet jij om welke sterrenbeelden het gaat. Vraag dan aan je vrienden om hun sterrenbeeld uit de knipsels te zoeken. Ik durf te wedden dat de kans dat ze het goede sterrenbeeld raden niet statisch significant af zal wijken van willekeurig (blind) kiezen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mediums kunnen informatie doorgeven over de toekomst, van zaken die waarschijnlijnk zo zouden kunnen gebeuren. Echter niets staat 100 % vast, dat het ook werkelijk zo gebeurt. Je zou dan denken, wat heb ik daar dan aan? Voorbeeld:iemand heeft kennis aan 2 mannen te gelijk en komt vragen: welke is voor mij de juiste man. Na enige concentratie van het medium, komt het antwoord dat het met geen van de bijde mannen iets gaat worden. Volgend jaar komt er een andere die precies bij jou past en jouw man zal worden. Zo zal het waarschijnlijk verlopen, maar ieder mens heeft zijn eigen keus en door de verkeerde keus te maken , gaat ze met de eerste man mee in zee. Na jaren loopt het huwelijk mis en na de scheiding ontmoet ze de man van haar dromen die precies bij haar past, de door het medium al voorspelde man. Het medium had jaren er voor al deze juiste man voor haar beschreven, hoe hij er uit zag, hoe groot hij is, zijn hobby's, kleur haar, zijn karakter enz. zelfs zijn naam! Zo klopt uiteindelijk toch zijn voorspelling, maar door onze vrije wil, via een moeizame omweg. Dit voorbeeld is uit eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ed, Zonder jouw ervaring de grond in te willen boren, voel ik me toch geroepen een wat breder perspectief te bieden. Mediums, paragnosten enzovoort doen met z'n allen honderdduizenden voorspellingen per dag. Ik zou het heel vreemd vinden als er daarvan nooit eens eentje in detail uit zou komen. Dus wat gebeurt er: 1.
Van al die voorspellingen is een groot gedeelte verkregen middels cold reading. Geen wonder dat die behoorlijk goed uitkomen, daar is niets wonderbaarlijks aan. 2.
Van de rest komt de grote meerderheid niet uit. Daar hoor je echter nooit meer iets van, dus dat valt niet op. 3.
De overblijvende voorspellingen zijn ofwel zo algemeen dat ze altijd wel zo'n beetje uitkomen, mogelijkerwijs pas na jaren; ofwel de "gelovige" buigt de voorspelling zodanig om dat ze alsnog lijkt te zijn uitgekomen. Daarvan zul je de positieve verhalen horen. 4.
Nu blijven alleen nog die paar voorspellingen over, die echt uitkomen. Tja, geen wonder dat die er zijn - als ik honderdduizenden keren mag proberen een dobbelsteen te gooien, zal ik vast wel eens een keer tien keer achter elkaar een zes gooien. Is dat bijzonder? Nee, dat lijkt maar zo. Maar die paar gevallen worden in alle media breed uitgemeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Rotaluclac. ik weet hoe jij over dit onderwerp denkt, zo zijn er meer op deze site, met een glimlach lees ik ze dan ,en denk dan je moest eens weten. Als ik informatie tijdens een sessie door krijg, ik zeg al bij voorbaat, als, want dat is niet aan mij, klop de verkregen inf. voor 90 % en de overige 10 % kan ik niets mee, of eigenlijk begrijp ik het niet! Deze uitkomsten staan loodrecht tenopzichten van jouw verhaal. Je hebt totaal geen enkel idee wat er allemaal mogelijk is! Je gelooft de uitslag van onderzoeken van een ander, wat is nu echt je eigen mening? Heb je die wel? Heb je ooit de andere kant van het verhaal gelezen? Of loop je mee met de massa? Een ding respecteer ik in jou, dat is de eerlijkheid vam jouw reactie zonder respect te verliezen voor een andere mening. eddijst
Horoscopen in de krant worden door gewone redacteuren in elkaar geknutseld.
Als je bedenkt dat een horoscoop van een sterrenbeeld op moet gaan voor een twaalfde (8%) van de bevolking kun je wel begrijpen dat het niet kan; het is nogal onwaarschijnlijk dat op een dag meer dan een miljoen Nederlanders een blauwtje lopen of iets aan hun enkel krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat mediums en andere voorspellers betreft: iemand die kan laten zien dat dat mogelijk is, kan diverse geldprijzen verdienen. Het maakt zelfs niet uit hoe je dat laat zien! Die geldprijzen lopen op tot een miljoen.

Wat je daarmee allemaal voor goeds zou kunnen doen voor de mensheid... Elke voorspeller die zegt te kunnen voorspellen, maar weigert dat even te laten zien, is dus eigenlijk een hufter.

-=-=-=-=-=-=-=-

Over horoscopen zijn al eerder vragen gesteld. Ik kopieer hier een antwoord dat ik op zo'n eerdere vraag heb gegeven:

-=-=-=-=-=-=-=-

Waarom horoscopen zo goed lijken te kloppen, wordt het beste geïllustreerd door een experiment dat vaak herhaald is.

Een professor gaf college. Hij kende de geboortedatum van elke student in de zaal. Hij deelde aan iedere student een persoonlijke horoscoop uit, die speciaal voor die ene student was gemaakt. Omdat het persoonlijke informatie was, mocht niemand elkaars horoscoop lezen.

Bovenaan elke persoonlijke horoscoop stond de naam, de geboortedatum, en het sterrenteken van de betreffende student.

De studenten moesten hun horoscoop aandachtig doorlezen. Daarna vroeg de professor, hoe treffend de horoscoop was - het ging hier om persoonsbeschrijving, niet om het voorspellen van de toekomst.

Alle studenten vonden dat hun horoscoop zeer treffend was. Ze vonden het verbazend dat de horoscoopmaker zoveel persoonlijke details kende, en dat hij die details zo treffend wist te verwoorden.

Daarna gaf de professor de studenten de opdracht, hun horoscoop te ruilen met de horoscoop van een willekeurige andere student, en die andere horoscoop te lezen.

Wat bleek: iedereen had exact dezelfde horoscoop gekregen…

-=-=-=-=-=-=-=-

Dit effect heet het Forer-effect. Zie bijvoorbeeld http://www.paranormal-encyclopedia.com/f/forer-effect/ . Forer was degene die in 1948 het door mij beschreven experiment uitvoerde.

Gauquelin heeft het in een iets andere vorm herhaald: hij gaf 150 studenten de horoscoop van de seriemoordenaar Marcel Petiot. 94% van de studenten vond dat de horoscoop henzelf goed beschreef.

Ook leuk is deze bron: http://www.rudolfhsmit.nl/a-murd2.htm . Daar lees je over een aantal vergelijkbare experimenten.

Ik vond het eerste experiment van die pagina het beste: ga naar een aantal astrologen en geef ze de geboortegegevens van John Gacy, maar doe net of dat je eigen geboortegegevens zijn. Vraag advies over je plannen om met jongeren te gaan werken.

Alle astrologen adviseerden positief: werk met jongeren, je bent een rolmodel voor de jeugd, jouw aanwezigheid zal hen goed doen.

De astrologen wisten niet dat John Gacy een sadistische seriemoordenaar was. Zijn daden waren zo gruwelijk, dat hij was veroordeeld tot twaalf keer de doodstraf en 21 keer levenslange gevangenisstraf.

Ik denk dat je nu genoeg bronnen hebt. Vanuit deze bronnen kun je zelf verder zoeken.

-=-=-=-=-=-=-=-

Nog vragen? ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De meeste horoscopen zijn verzonnen antwoorden die de mensen zelf graag willen horen en er daarom waarden aan hechten.
Eén klein antwoord :charlatans die inspelen op de goedgelovigheid van de mensen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee natuurlijk niet. Geld en aandacht. Dat is wat deze oplichters doorgaans drijft (er zullen er best tussenzitten die werkelijk denken dat ze de toekomst kunnen voorspellen maar die zijn absoluut in de minderheid).

Trap er niet in, de argumenten zijn hierboven al nagenoeg uitputtend voor je uiteengezet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik geloof er niet echt in, maar vond dit toch wel erg opmerkelijk:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee dat is ten ene male onmogelijk, maar je moet je niet vergissen dat werkelijke mediums zaken zeggen die wel degelijk uitkomen... Er is meer onder de zon dan dat je zou bevroeden...

Als iemand de toekomst zou kunnen voorspellen, dan kan dat wat komt geen toekomst zijn...