Elke avond horen wij een piepend geluid, wat kan dit mogelijk zijn?

Al jaren horen wij thuis elke avond een aantal piepjes die klinken als een soort morse code, op elke plek in het huis is de piep even hard, het volume van de piepjes is niet hard maar duidelijk hoorbaar. Meestal duurt het een paar seconden en gaat het ongeveer zo: lang, kort, kort kort, kort kort kort kort kort. De toon is te vergelijken met het indrukken van een toets op je telefoon maar dan iets lager. We hebben verder geen last van de piep maar aangezien we dit nou al jaren horen ben ik toch eens gaan zoeken wat dit in hemelsnaam kan zijn. De piep is alleen in de avond hoorbaar en elke dag.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Overig
6.8K
Poet
5 jaar geleden
Misschien luchtbelletjes in de radiatoren? Ontlucht ze eens en kijk of dat helpt.
Poet
5 jaar geleden
Of een slimme gasmeter?
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Hoor je het ook op zaterdag en zondag?
Is het ook altijd op dezelfde tijd?
Hoe lang houd het aan, na die paar seconden stopt het dan of herhaalt het zich?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik weet zeker dat het geen mechanische piep is van bijvoorbeeld een radiator of ketel. De piep is zeker weten elektronisch, we hebben geen slimme meters thuis. Van de energieleverancier zou het kunnen komen maar doen ze dat via geluid? Het feit dat ik het door heel het huis even hard hoor is nog steeds onverklaarbaar, in de tuin hoor ik het niet. Ik hoor het ook op zaterdag en zondag, ik heb de tijd niet precies bij gehouden dus daar zal ik nog een update over geven, de reeks piepjes duurt een paar seconden maar soms worden ze na een paar minuten opnieuw hoorbaar.
Antoni
5 jaar geleden
Ken je deze verhalen https://www.metronieuws.nl/nieuws/koffiepauze/2017/06/wekker-achter-muur-gaat-al-13-jaar-lang-elke-dag-af en https://www.rtlnieuws.nl/opmerkelijk/jerry-heeft-nooit-rust-wekker-die-achter-muur-viel-gaat-al-13-jaar-elke-dag-af ? Misschien is het zoiets?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wij hebben dit ook! Elke nacht om 1.15 uur. We horen het op zolder. Piepjes precies zoals jij ze omschrijft. Ik ben benieuwd of je er achter bent gekomen waar de piepjes vandaag komen! Hoop dat je deze reactie nog leest en reageert.

Antwoorden (1)

Het meest waarschijnlijk komt dat ergens uit je elektriciteitsysteem. De stroomleverancier geeft signalen via het net door om bijvoorbeeld over te schakelen van dag- naar nachtstroom, of om in een transformator iets te schakelen. Onder bepaalde omstandigheden kan er iets in huis mee-resoneren.
Bij mijn oma, waar ik vroeger elke zomer ging logeren. hoorde je het bijvoorbeeld duidelijk brommen en tikken in de meterkast als de straatlantaarns aan- of uitgingen.