Kunnen sommige dromen echt een betekenis hebben, of is het gewoon dat alles wat je diezelfde dag mee hebt gemaakt je in je droom verwerkt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Het beste antwoord

De droom die je nooit meer vergeet heeft een betekenis. De meeste dromen vergeet je, maar let op de dromen die je bijblijven. Je kunt er zeker wat van leren en kan je zelfs een aanwijzing geven over welke stappen je in je leven moet nemen. Ik spreek uit ervaring en heb dit verhaal vaker gelezen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

de meeste dromen zijn bedrog.... volgens mij bestaan dromen ook uit fantasieën hoor
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een soort herschikking van je harde schijf. Wel heb ik sommige hardnekkige dromen waar ik weet dat ze licht traumatsich waren; bv. een legendarische ruzie met een dronken baas, een zoektocht naar een nieuwe job en een skisprong in een vallei in zwitserland en een rondtocht in een firma waar niemand aan het werk was.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is het verwerken van al je ervaringen en emoties. En dat zonder dat je ego of ratio aan het roer zit om alles te controleren. Herbeleving, beleving van nieuwe situaties waarvoor je bang bent, of wat je juist wilt. Fantasie voedt dat alles wel, maar niet meer dan dat. Hier heb je het gewoon even niet voor het zeggen. Alles gebeurt gewoon. Zonder logica:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja en Ja. Er is geen 'of'.

In dromen verwerk je wat je (dezelfde dag of de afgelopen periode) hebt meegemaakt. Maar die verwerking hoeft niet betekenisloos te zijn. Soms legt je onderbewuste verbanden die je niet bewust had opgemerkt. En dat kan tot uiting komen in een droom. Zo kun je ineens dromen over de oplossing van een probleem, of zelfs een voorspellende droom hebben. Gewoon omdat je onderbewuste erin is geslaagd om bepaalde puzzelstukjes informatie, waarvan je de meeste niet eens bewust hebt gezien, in een droom op de juiste plaats te leggen.

Dus als de vraag is of dromen betekenis kunnen hebben, zeg ik ja. Is de vraag of dat betekent dat je in je droom een soort bovennatuurlijke waarneming kunt hebben of boodschappen ingefluisterd krijgt van bovennatuurlijke wezens, dan is mijn antwoord nee.

Dromen met betekenis, daar is volgens mij niets bovennatuurlijks aan. Net zoals er niets bovennatuurlijks aan is als je in wakende toestand een ingeving krijgt waardoor de 'puzzelstukjes' van een bepaald probleem ineens op hun plaats vallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb een keer een droom gehad vlak nadat mijn hond overleden was. 2 jaar daarna heb ik een nieuwe hond gehad. De eerste dag kwam die hond naar me toe op de zelfde manier als in die droom.

Dus eigenlijk denk ik het allebei een beetje