Hier kan een lang verhaal komen te staan over de uitleg, echter met een klein beetje 'googlen' en 'wikipooglen' kom je eigenlijk op een veel beter antwoord dan ik je volledig kan geven, vooral omdat er hele boeken over zijn geschreven.

In het kort:
Feng Shui is het gebruik van oosterse wijsheid bij de invulling van je huis. Hierbij wordt uitgegaan van energiestromen, emoties en eerbied voor bepaalde elementen uit je leven. Door hier rekening mee te houden moet een positieve invloed ontstaan op jou en je omgeving. Je komt makkelijker tot rust en krijgt creatieve energie en positieve gevoelens bij een goed 'Feng Shui'-ingerichte woning.

Zie de bronnen voor de echte uitleg:
Resultaten 1 - 10 van circa 14.600.000 voor feng shui (0,08 seconden) <- zegt iets over de tijd ten opzichte van je vraag stellen hier.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij welk antwoord dan ook hoort de vermelding dat de waarde van feng shui in de praktijk zeer omstreden is.

Bij gecontroleerde tests (zoals door Penn & Teller) blijkt geen overeenstemming te bestaan tussen verschillende specialisten. Alleen dat al zou mensen moeten laten twijfelen.

Het bestaan van qi is moeilijk voorstelbaar naar wetenschappelijke maatstaven. Elk soort kracht of veld of wat dan ook dat invloed kan uitoefenen op de echte wereld zal een materiële component moeten hebben. Zolang er daar geen spoor van bestaat blijft qi op z'n best een groot vraagteken.

Verder heeft de eerste antwoordgever gelijk dat google genoeg informatie biedt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een andere beantwoorder heeft al goed aangegeven wat Feng Shui is -- in theorie.

En dat is precies het probleem. Feng Shui is een puur theoretische aangelegenheid. Mooie verhalen over energiestromen, Qi, eenheid met de natuur en met het geestenrijk en wat al niet.

Edoch, er zijn mensen geweest die de theorie hebben getoetst aan de praktijk. Bijvoorbeeld door aan meerdere gerespecteerde Feng-Shui-meesters dezelfde vraag voor te leggen.

Toen bleek dat die meesters met totaal verschillende antwoorden kwamen. Niet zomaar verschillend, maar ronduit tegenstrijdig.

Daar komt bij dat het wel of niet volgens Feng Shui inrichten van je huis, geen enkel waarneembaar effect heeft op het dagelijkse leven, op je gezondheid, enzovoort.

Dan mag het wel een 4000 jaar oude Chinese wijsheid zijn (of was het 6000 jaar oud?), als het puur theoretisch is, dan blijft het puur theoretisch.

Ook de oude Azteken en Tolteken hadden duizenden jaren oude kennis over de inrichting van je woning. Dat ging ook over het verdrijven van kwade machten, en eenheid met de goede machten van de natuur. Hun richtlijnen zijn vaak tegengesteld aan de richtlijnen van Feng Shui.

Daarom werken adviseurs in Feng Shui, of welke andere theorie dan ook, vaak als volgt: ze gaan het gesprek met jou aan. Daarin laat jij hoe dan ook jouw voorkeuren al blijken, ook al lijkt het gesprek over koetjes en kalfjes te gaan. Net zoals jij een onbekende al heel snel redelijk kan inschatten, kan een adviseur dat ook - alleen dan beter, want hij heeft daar jaren op geoefend.

Zonodig stellen ze, soms direct, maar soms ook indirect, vragen om meer over jouw voorkeuren te weten te komen.

Als ze jouw voorkeuren kennen, zetten ze die om in een inrichtingsadvies. Dat valt altijd te koppelen aan de "kennis" die Feng Shui (of een andere theorie) geeft, want Feng Shui is poly-interpretabel.

Het resultaat is een inrichtingsadvies dat bij jou past, want daar hebben ze echt hun best op gedaan, en dat ook volgens Feng Shui is, want dat is het eigenlijk altijd wel.

Begrijp me goed, die adviseurs zijn echt geen bedriegers - de meeste niet, althans. Ze hebben simpelweg zelf niet door welke technieken ze werkelijk gebruiken om tot hun advies te komen. Volkomen te goeder trouw doen ze hun best om jou een passende inrichting te geven.

Alleen als je heel goed kijkt, en daarbij vooral naar het geheel kijkt, zie je wat er werkelijk gebeurt.