Hoe wordt je stemming bepaald?

Soms sta je op en heb jer zin in, soms wordt je wakker en zie je ontzettend op tegen de komende dag. Waardoor wordt dit bepaald?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (6)

Is dat niet afhankelijk van het vooruitzicht dat je voor de betreffende dag hebt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit wordt chemisch bepaald.

Je stemming wordt voornamelijk bepaald door je hormonen (daarzom zijn ongestelde vrouwen bijvoorbeeld gemiddeld prikkelbaarder dan niet-ongestelde vrouwen, en voelen pubers zich vaker ongelukkig), en door een boel andere factoren, waar je suikerspiegel een belangrijke van is.

Wat je kan doen als je chagrijnig wakker wordt is een goed ontbijt eten, wat zorgt voor een lichte en langdurige stijging van je suikerspiegel, waardoor je je beter voelt. 10 suikerklontjes eten helpt ook eventjes, maar uiteindelijk zal alle suiker zijn opgenomen en zal je suikerspiegel weer dalen waardoor je je weer minder voelt.

Wat nog sneller helpt is jezelf er toe zetten om meteen 20x op te drukken (of meer of minder, afhankelijk van je conditie, als het maar net iets meer is dan je denkt dat je kan), waardoor je lichaam het hormoon endorfine aanmaakt. Ben je meteen blij; helpt gegarandeerd!

Tot slot is geluk natuurlijk afhankelijk van een boel omstandigheden in je hoofd en in je omgeving, maar het gevoel dat je hebt is toch het chemische gevolg van die omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik me 's morgens vroeg 20 x opdruk, wordt ik daar echt niet blij van. Van 10 suikerklontjes wordt ik misselijk. Is overigens ook erg ongezond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt; ik zou de suikerklontjesmethode dan ook niet aanraden; had ik misschien wat duidelijker kunnen opschrijven. (uiteindelijk voel je je wel eventjes blij, net as wanneer je heel veel cola drinkt, maar na een poos voel je je slechter dan toen je begon, net als wanneer je heel veel cola drinkt). En dat 's ochtends vroeg 20x opdrukken, de gedachte eraan stemt ook mij niet vrolijk, maar als je het gedaan hebt veol je je toch een heel stuk lekkerder. Probeer maar (en dan wel met als doel er vrolijk van te worden, niet om mij ongelijk te geven, want dat wordt een self-fullfilling prophecy)
Het hormoon serotonine, ook wel het "gelukshormoon" genoemd bepaald je stemming.

Om de stemming te verbeteren slikken vele mensen SSRI's, ofwel serotonine afbraak remmers. Hierdoor wordt het nivo verhoogd en wordt je stemming beter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je stemming wordt bepaald door je algehele gesteldheid, zowel fysiek als mentaal. Soms ben je gewoon moe en heb je geen zin; soms vind je je werk (tijdelijk) niet leuk; soms wordt je ziek of zijn er andere lichamelijke omstandigheden die maken dat je tijdelijk niet lekker in je vel zit. 's Nachts verwerk je de dingen die je overdag meemaakt. Dit kan invloed hebben op je stemming bij het ontwaken.
Gelukkig is de stemming waarmee je opstaat niet altijd bepalend voor hoe de dag verloopt. Je kunt soms met tegenzin naar je werk gaan en toch een ontzetten leuke dag hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je stemming wordt bepaald door wat je in het verleden hebt meegemaakt en wat je in de toekomst nog denkt mee te maken. Je stemming zit in het midden tussen je persoonlijke verleden en je persoonlijke toekomst. Het zijn je ervaringen met anderen en hoe je je eigen situatie op dat moment beoordeelt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
kundalini...