hoe komt het dat als je heliumgas inademt je stem zo vervormd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

De snelheid van de trillingen in Helium is zo veel groter dan in lucht dat de toonhoogte "breekt" en derhalve wordt de stem veel hoger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zit zo. In tegenstelling tot wat je vaak hoort, wordt de stem helemaal niet hoger.
Wat is er dan wel aan de hand? In helium plant geluid zich sneller voort. Daarmee wordt de resonantiefrequentie van je spraakholten veranderd. Er vormen zich hogere formanten en dan klinkt dat heel hoog. Zonder dat je eigenlijk met je stembanden een hogere frekwentie produceert.
13 jaar geleden
Doordat de snelheid van geluid veel sneller is in helium dan in lucht, gaat je stemgeluid omhoog. Je stem verandert dan in een stemmetje als die van Knabbel en Babbel. Dit heet ook wel een heliumstem.

Pas wel op met helium want het langdurig inademen van dit gas is gevaarlijk.