eens met het antwoord dat t een verbastering van Jezus zal zijn. Die naam mocht je natuurlijk niet als krachtterm gebruiken, dus werd het jemig of jeetje.
En Koot en Bie zullen er die pemig wel achter verzonnen hebben
anneliez
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Jemig is een verbasterd scheldwoord en is afkomstig van `Jezus`

Toegevoegd na 26 seconden:
Uh, ik bedoel natuurlijk krachtterm en niet scheldwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kwam het niet van jeremy ? of jeremius? ook een bijbles figuur? net als mozus? ( kriebel ?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens wiki komt het van jezus. Ook heb ik dit ooit een docent horen zeggen tegen een andere docent die steeds jeetje riep.
Dat is de voornaam van pemig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
psies (:
+ om de minkukels te jennen, Jemig de Pemig!
Bedacht door Kees van Kooten en Wim de Bie.. Voluit: jemig de pemig..

Toegevoegd na 4 minuten:
www.kootenbie. nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom een - op dit antwoord? Ik zet een + Het is het juiste antwoord, Jemig de Pemig is als neologisme voor het eerst gebruikt door van Kooten en de Bie , en drukt een verbazing uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, Oblomov..
Ik denk dat als mensen tegenwoordig 'jemig' zeggen, dat te danken is aan Koot en Bie.. al bestond het woord waarschijnlijk al eerder..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bestond ook eerder annna, maar van Kooten en de Bie hebben de uitdrukking verbetert en op de spreekwoordelijke kaart gezet, en dat is een puntje waard, ook al bedoeld de initiator van de vraag de etymologische verklaring van het woord 'Jemig'
Wilde alleen aangeven dat de minkukel nergens voor nodig was, die er 5 seconden nadat je het antwoord gaf, prijkte.
Jeetje is een Nederlandse uitroep, die verbazing of verrukking uitdrukt. Varianten van jeetje zijn jeminee, tjeempie, jasses, jemig en jeetjemina.

Deze woorden zijn een verkorte vorm van "Jezus" en zouden derhalve als een verhullende vorm van een vloek gezien kunen worden. Deze vormen zijn mogelijk ontstaan door pogingen om het vloeken door gelovigen minder ernstig te doen lijken.