Wat is het verschil tussen representatief en aselect?

Met betrekking tot wiskunde A (VWO 4), hoofdstuk kansberekening.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
11.1K

Het beste antwoord

Aselect houdt in dat bij trekking van een element uit een populatie (bijv. verzameling getallen of personen), ieder element in die verzameling evenveel kans maakt te worden getrokken

In een representatieve steekproef zorgt men ervoor dat bepaalde klassen in dezelfde verhouding in de steekproef vertegenwoordigd zijn als in de populatie. Zorgt men er bijvoorbeeld voor dat de verhouding waarin mannen en vrouwen in de steekproef voorkomen ongeveer gelijk is aan de verhouding in de bevolking, dan heet de steekproef representatief

Bijvoorbeeld
Men wilt weten hoeveel een gemiddeld persoon verdiend.
Bij een aselecte steekproef heeft ieder mens een gelijk kans om het resultaat te beinvloeden. Als men dan de proef gaat doen kan het dus zijn dat er 25 vrouwen en 15 mannen het resultaat beinvloeden. Deze verdeling kan per proef verschillen net naar gelang het lot.
Bij een represetatieve steekproef neemt men 20 vrouwen en 20 mannen die het resultaat kunnen beinvloeden. Deze verdeling blijft steeds 20 om 20
erotisi
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
Om een andere illustratie te geven hiervan. Bij veel marktonderzoek wordt gebruik gemaakt van 'panels'. Dat is een lijst van een grote groep mensen (bijvoorbeeld 50.000) -de lijst wordt beheerd door een bedrijf- die af en toe tegen een bepaalde vergoeding van dat bedrijf een vragenlijst invullen. Voor een specifieke vragenlijst worden er dan bijvoorbeeld 1000 mensen uitgenodigd om mee te doen. Stel nu dat het panel van 50.000 mensen voor ongeveer 70% uit vrouwen, en 30% uit mannen zou bestaan. Zou er nu een ASELECTE steekproef van 1000 getrokken worden uit dit panel, dan zou je waarschijnlijk ongeveer 300 mannen en 700 vrouwen krijgen-- want iedereen in het panel heeft ongeveer evenveel kans gekozen te worden en de samenstelling van het panel is nu eenmaal zo. Zou er een REPRESENTATIEVE steekproef getrokken worden dan zou je (ongeveer) 500 mannen en 500 vrouwen krijgen, omdat er in werkelijkheid in de hele maatschappij ongeveer evenveel mannen als vrouwen zijn.