Hoeveel van de 84 grijze individuen van de F2 zullen er, naar verwachting, heterozygoot zijn?

Beste lezers,

Morgen heb ik een tentamen biologie en nu ben ik dus bezig met oefenvragen van Biologiepagina. Echter snap ik niet hoe ze aan het antwoord zijn gekomen, en er staat ook geen uitleg bij. Wie van jullie kan het me uitleggen?

Vraag; Een fruitvlieg met een zwart lichaam wordt gekruist met een fruitvlieg met een grijs lichaam. Alle individuen van de F1 zijn grijs. Deze F1-individuen worden onderling gepaard.
Van de 113 individuen van de F2 zijn er 84 grijs en 29 zwart.

Hoeveel van de 84 grijze individuen van de F2 zullen er, naar verwachting, heterozygoot zijn?
----
Antwoord = 56

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
2.5K
erotisi
8 jaar geleden
zwart is recessief grijs is dominant Bij F1 is op basis van toeval, de helft grijs/grijs (homo) en de andere helft grijs/zwart(hetero). Die worden onderling gekruist waarbij de kans bestaat op homo/homo homo/hetero en hetero/hetero. (de homo zwart/zwart mag niet meedoen) Heterozygoot wil zeggen zowel een zwart als grijs allel. Als je zwart bent moet je homozygoot zwart zijn, want zwart is recessief.
Dus die 29 zullen homozygoot zwart zijn.
De 84 grijzen kunnen bijvoorbeeld ofwel allemaal grijs/grijs (homo) of grijs/zwart (hetero), ofwel daar tussen in, dus ieder 42.
Maar statisch gezien is een evenredig deel beter dus neem je 113/84 x 42= 56,5 Want: F2
grijsgrijs x grijszwart= homo grijs of hetero grijs of
grijsgrijs x grijsgrijs= homo grijs
grijszwart x grijszwart=homo grijs of hetero grijs
of homo zwart
1/6 is zwart 2/6 is hetero grijs en 3/6 is homo grijs Dat wil zeggen dat de helft van de 113 homozygoot grijs is dus 56 Dus lijkt het antwoord dat gegeven is niet te kloppen. Want heterozygoot grijs zijn 2/6 x 113= 38. En 1/6 x 113= 19
erotisi
8 jaar geleden
Correctie:
grijsgrijs doet in F2 natuurlijk niet mee en dus krijg je: grijszwart x grijszwart= grijsgrijs of grijszwart of zwartgrijs. En hiervan is 2/3 hetero grijs van de 84 is 56
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk hier even: http://www.havanezerclub.nl/index.php/pupinfo/erfelijkheidsleer
Je vindt daar een duidelijke uitleg.

Het beste antwoord

Alle individuen van de F1 zijn grijs(dominant), een aangezien een van de ouders zwart (recessief) is en dus het genotype aa bezit, hebben alle nakomelingen het genotype Aa.
Als je dan Aa x Aa doet zul je het volgende krijgen:
F2
A a
A AA Aa
a Aa aa
Als je dan kijkt hoeveel individuen grijs zijn dan zijn dit de fruitvliegjes met genotype Aa of AA, aa is zwart en telt dus niet mee!
Dan zie je dat twee derde het genotype Aa heeft. Twee derde van de 84 grijze vliegjes heeft dus een heterozygoot genotype, als je dat uitrekent: 84x2/3= 56
Ik hoop dat je het een beetje begrijpt :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank! Ik had zwart gerekend als dominant, en daardoor kwam ik er niet uit. Nogmaals, dank!