Wat is - in een woord - het positief tegenovergestelde van naïef?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
7.6K

Het beste antwoord

als het een positief synoniem moet zijn zou ik gaan voor oplettend / waakzaam
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Achterdochtig, kwam bij mij als eerste op. Ik kan niet beoordelen of dat positief of negatief is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als aanvulling op de bovenstaande antwoorden nog deze twee: bijdehand, wakker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bewust, oplettend ,(op zijn hoede)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
*** Werelds ***
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik bedoel natuurlijk niet het populaire gebruik werelds, maar meer zo van niet onwetend, maar een mens van de wereld, die weet wat er in de wereld gebeurt en plaatsheeft.
Verschillig...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
LOL. Dat woord bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als dat woord niet bestaat? Wat staat er dan als het niet bestaat?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
onverschillig is naïef, dus het ontkennende is verschillig...
AWM
15 jaar geleden
Ja, en het het tegenovergestelde van onguur is guur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk dat naïef meet onwetend is ipv onverschillig
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wereldwijs
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
weldenkend
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
kritisch
uit de link: Een kritische houding betekent dan weer dat men niet zonder meer iets zonder meer aanvaardt of gelooft, het tegenovergestelde van een naïeve of lichtgelovige houding.