Wat is het verschil tussen normale afzet en de break-evenafzet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.7K
erotisi
8 jaar geleden
BEP is de hoeveelheid afzet waarbij de kosten eruit zijn, alles wat meer wordt afgezet is winst

Antwoorden (2)

Normale afzet (of omzet als je het aantal artikelen omrekent in geld) is gewoon puur wat je verkoopt. Dus als je 10 stuks verkoopt, heb je een afzet van 10 stuks.

Break-even is het moment dat je precies gelijk speelt, oftewel, dat je omzet (in geld) of afzet (in goederen) precies overeenkomt met de kosten die je hebt gemaakt.

Een voorbeeldje (simpel voorbeeldje voor het idee)
Je hebt een investering gemaakt van 1 miljoen euro. Je hebt een pand gekocht, grond, materialen om je product te vervaardigen.
Dus je totale investering is 1 miljoen euro.

Je hebt een product wat je voor 100 euro verkoopt (hier gaat het even niet om hoeveel winst je maakt, de kosten van je materialen zit al in je investering). Je moet nu dus 10.000 stuks verkopen om break-even te draaien. Je hebt geen winst, je hebt geen verlies.

Normaal gesproken heb je wel allerlei extra posten die je hierin moet meenemen (bijv huur, onderhoud, personeel, etc, etc). Maar het idee blijft hetzelfde. Op deze manier kan je bijvoorbeeld ook zeggen dat je maandelijks een break-even-point hebt. Bijvoorbeeld, de eerste 3 weken is werken voor de kosten, de laatste week is "pure winst".
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Het pand wordt afgeschreven in 30 t/m 50 jaar meteen restwaarde. Dus ik snap niet hoe je erbij komt om een pand op deze manier te vergelijken voor break-even. Break-even is iets meer dan wat jij zo doet. Het gaat om alle productie kosten variabel en vast.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je vergeet te zeggen dat het over de productie kosten gaat en niet over de totale kosten
Thecis
7 jaar geleden
@ronron1212
Net de notificatie gekregen van je reactie. Dus vandaar wat verlaat. Zoals ik al zei, was dit een simpel voorbeeld. Het gaat natuurlijk er om dat je quite draait. Daar horen alle kosten bij die je maakt, inclusief huur / koopkosten van een pand. Maar wacht, dat zei ik al in alinea 2:
"Break-even is het moment dat je precies gelijk speelt, oftewel, dat je omzet (in geld) of afzet (in goederen) precies overeenkomt met de kosten die je hebt gemaakt." En ja, de belastingdienst geeft inderdaad aan dat een pand in 30 tot 50 jaar afgeschreven moet worden. Dus er zit iets meer in dan het simpele voorbeeldje wat ik heb gegeven. Helaas heb je hier maar 2500 tekens, maar als je je mailadres even geeft, kan ik voor elk antwoord dat ik geef een volledig epistel naar je sturen waar alle voetnoten, aandachtspunten, uitzonderingen e.d. in kan zetten. Om deze vraag in alle volledigheid te kunnen beantwoorden, moet je nogal wat leerboeken en artikelen toevoegen. Misschien zelfs basisschool rekenen, want je kent immers het niveau van de vraagsteller niet, toch? Daarbij had ik er ook al bij gezet dat er meer bij komt kijken.
Aan de andere kant moet ik dit als een compliment zien. Van het hele antwoord zoom je in op het detail dat een pand afgeschreven moet worden in 30 tot 50 jaar. Dan heb ik eigenlijk een heel correct en volledig antwoord gegeven. Dank daarvoor! @maurits08
Wanneer een pand / machines volledig zijn afgeschreven is het inderdaad waar dat het gaat om de productiekosten. Echter is het beter om aan te houden dat het gaat om je totale kosten. Hierin zit dan automatisch alle posten. Afschrijven, loonkosten, materialen, alles waar je voor moet betalen.
De normale afzet is het aantal producten dat verkocht worden. Stel dat er 23 stoelen verkocht worden, dan is de afzet 23.

De break-evenafzet is het moment dat de kosten en de opbrengsten gelijk zijn. Stel dat je een meubelmaker bent, en de huur van je pand €100 is. De productiekosten van de stoelen zijn €10 per stuk. De prijs waarvoor je ze verkoopt is €15. De totale kosten zijn dan: TK = 100 + 10×q.
TO = 15×q.
Als TO en TK aan elkaar gelijk zijn, is het een break-evenafzet.