Hoe reken je het aantal mol uit als je de molairtiet van de stof hebt en de hoeveelheid van die stof en het verdunt met water?

Bijvoorbeeld;
Stof: 20 ml 0,1 M Thio
verdunt met 70 ml water
hoeveel mol Thio heb je dan?
Wie kan mij dit uitleggen?
(mag ook met ander voorbeeld als dat duidelijker is)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
2.3K
Antoni
8 jaar geleden
Molariteit, bedoel je? Zie hierover: https://nl.wikipedia.org/wiki/Molaire_concentratie.

Het beste antwoord

De vraag was net ook al voorbij gekomen.

Als je 20 mL 0.1 M thio verdunt, krijg je een lagere concentratie.
M staat dan ook voor molair = mol / liter.

20 mL thio verdunnen met 70 mL water vormt 90 mL verdund thio. Dit is een factor 4.5, je concentratie gaat dus 4.5x naar beneden.
De nieuwe concentratie is dus 0.1M / ((20+70)/20) <-- verdunning = 0.022 M thio oplossen NA verdunnen.

Als je 1 liter had, had je 0.022 mol thio
nu heb je 0.022 M * 0.09 liter = 0.002 mol thio
(Mol/liter * liter = mol <-- als je met eenheden rekent).

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens is het aantal mol dat je hebt onafhankelijk van je verdunning.
Als je 0.1 M *0.02 liter doet = 0.002 mol thio.

Verdunnen wil alleen maar zeggen dat je dezelfde absolute hoeveelheid stof in een groter volume hebt.

Vergelijk het met 6 klontjes suiker in 100 mL. Dit leng je aan met nog 100 mL water. Concentratie wordt dan 3 klontjes suiker per 100 mL, maar het blijft de absolute hoeveelheid van 6 klontjes suiker in een bepaald volume.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom (20+70)/20?
Thecis
8 jaar geleden
@LauraN
om de verdunning uit te rekenen:
nieuw volume / oud volume = 90 / 20 = (70+20) / 20