Is het een idee om vluchtelingen binnen te laten op voorwaarde dat alle mannen boven de 18 naar hun geboorteland terug keren om daar te vechten?

Ik vroeg me af op mensen het nog steeds zo'n groot probleem vinden als het alleen maar vrouwen en kinderen zijn die opvang krijgen en dat de mannen laten zien dat ze willen vechten voor hun vaderland. Ik niet namelijk

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.2K
Utrecht
8 jaar geleden
Meen je dit?
Dus mannen die vluchten voor geweld terugsturen en ze verplichten te vechten? Zou dat net niet een reden zijn om je land te ontvluchten?
En aan wiens kant zouden ze dan moeten strijden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies Utrecht.! En als in: 'Vrouwen zijn altijd zwak en kunnen niet vechten, en mannen zijn altij sterk en kunnen vechten'?
tinus1969
8 jaar geleden
Welk vaderland? Dat van Assad of dat dat Al-Baghdadi?
flyingcrow
8 jaar geleden
Ik heb 2 zonen,je moet er toch niet aan denken!!

Antwoorden (2)

Je romantiek van 'vechten voor je vaderland' ontgaat mij een beetje. Sowieso ben ik fel tegenstander van vechten. De echte vluchtelingen die hier komen en die ik spreek begrijp ik. In mijn werk kom ik ze al jaren tegen. Afschuwelijke verhalen over hoe wreed mensen kunnen zijn. Met het terugsturen van de mannen los je de oorlog niet op. De machten zitten niet in het aantal soldaten, maar op een veel hoger niveau.
Vergelijk het met: Stel, je woont in een straat waar iedereen ruzie heeft. wat doe je dan? Ik zou verhuizen. De werkelijke oorzaak van de ruzie krijg je toch nooit te horen, en gemeente en woningbouw zijn de partijen die iets kunnen doen. Jij niet. Als je je er in mengt, doe je evenhard mee en je moet ook partij kiezen. Daar zou ik voor passen. Ik begrijp dus de mensen die verhuizen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus nee, ik vind het een slecht idee om de mannen terug te sturen om te vechten. Er bestaan namelijk ook vredelievende mannen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ten eerste is het natuurlijk niet zo dat alle vluchtelingen uit oorlogsgebieden komen, waar er "gevochten" moet worden. Dus "terugsturen om te vechten" is dan niet relevant. Ten tweede ontvluchten de mensen die naar hier komen uit oorlogsgebieden net de oorlog. Soms omdat ze niet willen vechten, ook al worden ze hiervoor opgevorderd. Dus hen terugsturen om "te gaan vechten" is ook in dat geval geen optie.
Ten derde is de focus op "mannen" een eenzijdige focus. Het is idd zo dat vrouwen en kinderen voor minder "moeilijkheden" zorgen dan "mannen". Maar al bij al zijn de moeilijkheden niet zo groot dan wat de media laten uitschijnen. Het is niet zo dat elke mannelijke vluchteling van boven 18 voor overlast zorgt. Bedenk ook dat kleine jongens groot worden. Hoe zie je dat dan: dat zij, eenmaal 18 jaar, terug naar hun land moeten? Hoe kan je hen dan hier laten integreren als ze dat perspectief hebben?
Verder gaat dit voorbij aan de rol die een vader speelt bij het opvoeden van kinderen. Het zou gruwelijk zijn kinderen van hun vader te beroven en deze naar zijn thuisland terug te sturen, en dan nog in een gevaarlijke situatie. Plus zouden ook de moeder hun man en zoon missen, dus je rukt families uit elkaar.
Waar je zeker wel een punt in hebt, is dat er in de landen die ontvlucht worden een oplossing moet komen voor de problemen aldaar. Maar zoals in het andere antwoord staat, daar zijn "grotere machten" voor nodig dan een aantal mannen die er vechten. Elke oorlog is veel meer dan een conflict tussen bevolkingsgroepen of landen of... Er spelen ook andere belangen mee, zoals economische belangen (de wapenindustrie verdient goed aan oorlogen, het al dan niet bezitten van olie....). Wij, als kleine burger, hebben geen benul van wat er allemaal onderhuids meespeelt. Dan mag je nog alle mannen ter aarde inzetten om daar te gaan vechten, dat zal niet volstaan om oorlogen te laten ophouden.
Dus nee, het is geen idee.
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
dankjewel conqie. idd de wortels van onrecht, daar gaat dit voorstel aan voorbij. mooi en zo waar wat je daar schrijft van de strijd IN elke mens. Maar het zou ons te ver leiden om hier in deze context te diep op in te gaan. is een vraag op zich waard denk ik, bv; "als mensen hun innerlijke strijd zouden kunnen vervangen door inzicht en rust, zou er dan nog oorlog en oneerlijk lijden nodig zijn?".