Hoe leer ik voor inzicht- en toepassingsvragen?

Ik ben dit jaar van 4 mavo naar 4 havo ingestroomd en nu krijg ik echt problemen. Op elke toets die ik heb, zijn de vragen die over de theorie gaan meestal een eitje voor mij! Maar wanneer het op toepassing en inzichtsvragen uitkomt, dan zit ik in de problemen. Toen ik mavo deed was het makkelijk te doen, ik haalde 7'ens 8'tjes, geen problemen dus, maar op de havo kom ik nauwelijks aan een voldoende hiermee! Het ergste is het bij de vakken wiskunde, natuurkunde en aardrijkskunde; op andere toetsen met zulke soort vragen ook meestal!

Heeft iemand tips om dit te kunnen verbeteren? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
4.4K
Cryofiel
8 jaar geleden
Het enige dat ik je kan meegeven is dat het vanaf het Havo niet meer gaat om het leren van de theorie, maar om het begrijpen ervan. Een simpel voorbeeld (en ja, ik ben dit echt in de praktijk tegengekomen): Stel dat je niets van computers afweet, en dat je moet leren hoe je een programma start en hoe je het afsluit. Je kunt dan uit je hoofd gaan leren:
"Als ik Word heb gestart en ik wil het sluiten, dan moet ik op het kruisje rechtsboven klikken." Vervolgens kun je uit je hoofd gaan leren:
"Als ik Excel heb gestart en ik wil het sluiten, dan moet ik op het kruisje rechtsboven klikken." Daarna kun je uit je hoofd gaan leren:
"Als ik Kladblok heb gestart en ik wil het sluiten, dan moet ik op het kruisje rechtsboven klikken." Maar nu kom je voor het eerst Powerpoint tegen. Je hebt het gestart, en nu wil je het sluiten. Hoe moet je dat doen? -- Ik heb daadwerkelijk iemand meegemaakt die deze vraag niet kon beantwoorden. Hij had de drie voorgaande dingen uit zijn hoofd geleerd, maar over Powerpoint had hij nooit iets geleerd, dus hij had geen idee hoe hij dat kon afsluiten. Dit is wat er gebeurt als je losse theoretische dingen uit je hoofd leert. Je zult in dit voorbeeld zelf zien wat je moet doen om wél te snappen hoe je een nieuw, onbekend programma (zoals Powerpoint) moet afsluiten. Met leren is het net zoiets. Kijk niet naar de theorie. Die is totaal onbelangrijk. Kijk naar wat die theorie ZEGT. Zorg voor inzicht, voor begrip. Dan kun je vanzelf ook nieuwe situaties oplossen, in plaats van alleen de situaties die je letterlijk uit je hoofd hebt geleerd.

Het beste antwoord

Meestal zijn inzicht- en toepassingsvragen bij toetsen vergelijkbaar met de opgaven die je tijdens de lessen en als huiswerk hebt gemaakt. Oefen deze opgaven dus eens opnieuw als voorbereiding voor een toets. Als het je steeds redelijk tot goed lukte om de opgaven in de lessen en als huiswerk zelfstandig te maken, dan moet dat ook bij de toetsen lukken.

Als het goed is, is het niveau van een toets gelijk aan dat van de in de lessen en als huiswerk gemaakte opgaven. Dus door steeds opnieuw dezelfde (typen) opgaven te maken, zul je hierin vanzelf steeds beter worden.

Concentreer je dus niet te veel op de theorie, maar oefen opgaven die vergelijkbaar zijn met de opgaven die je bij de toets krijgt.

Als dit allemaal niet lukt, informeer dan eens bij je docent(en) over de beste manier om je toetsen voor te bereiden, zodat je weer goede cijfers haalt.

Succes!
Antoni