Iemand die er 'behoeftig' uitziet, die je om een sigaret vraagt, bedelt ... als je zo iemand geld geeft .€10. doe je dan goed of is dit niet zo slim?

Kwam eens uit de Action en zag iemand [m/v?] zitten op een verhoging tegen de gevel, was laag, meer stoelhoogte voor kinderen. Ik zei spontaan: Goh, dan moet je lenig zijn om zo nog te kunnen zitten! Ik kon niet schatten hoe oud deze persoon was, dacht 50/55+ ... maar verslaafden zien er vaak járen ouder uit.
Ik wilde doorrijden en zei gedag, toen de vraag kwam... of ik nog wat muntgeld 'over' had... [ik heb dus nooit geld over, maar ken wel deze uitdrukking :) ] mijn antwoord was dat ik 't niet kon missen. Of ik rookte? ...nee al 5 jaar niet meer! en ik ben zo blij, want het was zo duur!! Ja, dat was zo .  Waarna ik "tot ziens" zei en weg wilde rijden, maar nog te horen kreeg dat zijn/haar uitkering ingehouden werd... Ik zei ; dan moet je echt hulp zoeken hoor! en reed weg, de hoek om...

't zat me niet lekker en na een paar minuten ben ik omgedraaid en teruggereden. Pas toen ik op een meter afstand stopte, werd ik opgemerkt en inmiddels had ik mijn portemonnee tevoorschijn gehaald. Ik gaf 10 euro en vertelde dat ik ook wel eens geholpen was, toen ik het moeilijk had ["weet u het zeker mevrouw, kunt u het missen?" nee, niet sarkastisch, maar bezorgd!] .

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Antwoorden (3)

Op de korte termijn heb je deze persoon blij gemaakt en dat is natuurlijk prima. Maar de kans is groot dat het geld wordt besteed aan zaken die de problemen van deze persoon in stand houden. Sigaretten, drank, drugs, etc. Je kunt met een tientje natuurlijk niet de problemen oplossen, maar ik denk dat een tientje voor het leger des heils op de lange termijn meer nut heeft dan het tientje voor deze persoon.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord, je lost het probleem niet op, door het geven van geld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
idd +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, zag pas dit interessante 'experiment': https://youtu.be/6WSnBVEcUDE
Mij persoonlijk lijkt het niet zo slim om geld te geven ook al vind ik het nog zo sympathiek van je. Dat geld gaat toch maar weer op aan drank of drugs.

Je kunt beter vragen of deze persoon wat te eten nodig heeft en dat eventueel kopen. Of vraag wat deze mens in natura nodig heeft, kleren, schoenen of een ander nuttig gebruiksvoorwerp. Bij de kringloopwinkels hebben ze al schoenen vanaf tussen de 6 en 8 euro. Ben je nog goedkoper uit al moet je ze dan wel gaan halen. Het is nu hartstikke koud dus misschien zijn warme kleren welkom.

Wat je verder nog kunt doen is een hulpinstantie, bv het Leger des Heils, opbellen en vragen of ze wat aandacht aan deze medemens kunnen geven. Zij weten dan verder wel de weg hoe te helpen.
8 jaar geleden
Dat is me nogal een vraag. Een daad van medemenselijkheid, uit medeleven verricht. Kan je dat slecht noemen? Ik niet maar er zijn wel wat kanttekeningen bij te plaatsen. Ooit hoorde ik dominee Visser van de Pauluskerk in Rotterdam (een man die wij niet kunnen beschuldigen van gebrek aan medeleven met drugsverslaafden) zeggen: geef niet aan bedelaars, het geld gaat toch alleen maar op aan drugs. En is het niet aan drugs, dan wel aan drank of sigaretten zoals al in meer antwoorden naar voren gebracht. En tenslotte is er nog het feit dat in steeds meer gemeenten een bedelverbod wordt ingesteld. Geef je dan toch nog aan een bedelaar dan kan je medeplichtigheid aan zijn overtreding voor de voeten geworpen worden.

Toen ik 30 jaar geleden met onze Spaanse gastheer op een terras zat te eten kwam er een bedelaar langs onze tafel. Onze gastheer gaf hem geen geld maar wenkte de ober dat hij nog een bord en bestek moest brengen. De bedelaar kwam bij ons aan tafel en kreeg een deel van onze maaltijd op zijn bord. Hij at dat met graagte op, bedankte ons vriendelijk en vertrok. Onze gastheer maakte duidelijk dat dat de meest gebruikelijke manier was om met deze situatie om te gaan en ik vond het lang geen slechte manier.