Zijn wortels ook natuurlijke getallen?

In mijn wiskundeboek staat dat als een getal positief is, het een natuurlijk getal is. Maar als je bijv. wortel 3 uitrekent, krijg je toch ook gewoon een positief getal? Waarom is het dan niet natuurlijk (volgens mijn wiskundeboek)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
3.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als dat er inderdaad zo staat, is dat een opmerking in de klas waard.

Antwoorden (1)

Een natuurlijk getal is een getal dat het resultaat is van een telling van een eindig aantal dingen, dus een van de getallen 0,1,2,3,4,5,......

Maar belangrijker, de toevoeging (en maakt het meer inzichtelijk):
Als de verzameling van de natuurlijke getallen wordt aangevuld met de negatieve getallen -1,-2,-3,....., ontstaat de verzameling van de gehele getallen.

Wortel 3 is weliwaar een positief getal, maar niet een geheel getal. Het kan niet worden verkregen door een telling van een eindig aantal dingen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurlijk_getal
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dan staat het in mijn boek waarschijnlijk verkeerd, want er staat letterlijk: "De verzameling natuurlijke getallen bestaat uit elk getal groter of gelijk aan 0." In ieder geval bedankt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is boek is niet verkeerd maar wel onvolledig, En aanvullend daarop, een wortel kan wel een natuurlijk getal zijn; voorwaarde is alleen dat het getal waar je de wortel van neemt het kwadraat van een natuurlijk getal is (dus bv. 4, 9, 16, 25 etc.).