Waarom zijn sommige mensen zo agressief tegenover vluchtelingen?

Sommige mensen willen niet dat vluchtelingen in Nederland komen wonen. Maar waarom?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bang voor baan
Bang voor islam
Bang voor meer verkrachtingen
Bang voor ....
Sommige zijn sowieso tegen buitenlanders Angst maakt sommige boos en dat kan weer tot agressie leiden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, mensen zijn bang voor het onbekende en dus ook voor onbekenden.
Daar komt bij dat vluchtelingen slecht in het nieuws komen, dat draagt er alleen maar aan bij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal weten doe je het nooit . Maar de Nederlander is de laatste jaren gezegd , er is geen geld voor de AOW , geen geld voor onderwijs , de zorg geen geld genoeg voor noem maar op ! En ja als er dan weer duizenden bij komen die mogelijk hun hand ophouden ja dan kan je er een bedreiging inzien . Want wie gaat het betalen .De overheid zegt ( doet voorkomen ) dat het juist werk en economie groei oplevert door huizen en voorzieningen die moeten worden Geschäft :) Maar of dat waar is durf ik te betwijfelen . Ook aan de onderkant van de maatschappij is er al veel verdringing ( veel aanbod van ongeschoold personeel ) een dokter of advocaat denkt he prima meer klanten . Maar een vracht wagen chauffeur denkt verdomme eerst namen de Polen m'n baan in en straks de ? Tja veel zijn ook bang dat ze hun ruzies met zich meenemen . Dus hier de strijd verder uitvechten . Ook hun totaal andere cultuur en hun vaak andere houding tegenover vrouwen en homo's of Joden of gewoon tegen over anders denkenden . Veel vooroordeel komt ook door vorige groepen immigranten die niet altijd positief in het nieuws zijn . Veel is gebaseerd op angst vooroordeel en aannames . Maar anderzijds zijn het serieuze maatschappelijke problemen die we hier mee binnen halen . En of wij dat aan kunnen ? De islamitische grootmacht Saoedi Arabië neemt eigenlijk niet een vluchteling op ! Waarom vraagt men zich terecht af .
paulus811
8 jaar geleden
Heb jij de laatste weken het nieuws niet gevolgd? En weet je ook dat deze hele migrantenstroom de Nederlandse belastingbetaler 1 miljard kost? Per jaar welteverstaan. En laat je vooral niet wijsmaken dat het allemaal tandartsen, neurologen en raketgeleerden zijn. Er zijn gewoon heldere feiten waarom we deze ongelimiteerde instroom niet moeten willen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
We hebben onze eigen Marokkanen nog niet opgevoed of er komen al nieuwe volken aanzwemmen. Hoera!

Het beste antwoord

Blijkbaar omdat ze zich door hen bedreigd voelen, of omdat ze denken dat zij concurrenten zullen worden. helaas zitten zij aantoonbaar op een dwaalspoor.

Naar Nederland gekomen immigranten hebben zich in de loop der jaren doorgaans goed aangepast en zijn een integraal onderdeel van onze samenleving geworden. Bovendien is aantoonbaar dat onze cultuur, kennis, wetenschap enz. verrijkt is doordat Nederland een veilige haven bleek voor vluchtelingen en ontheemden.

Als iemand dit betwijfelt: het machtigste land van de wereld is de USA. Hun inwoners bestaan voor meer dan 90% immigranten en minder dan 10% autochtonen. Is er overtuigender bewijs mogelijk?

Dit is dan ook de reden waarom de meerderheid van de Nederlanders de immigranten wel als een verrijkende bevolkingsgroep ziet. Gelukkig ziet het merendeel van onze burgers in dat de immigranten een nuttige en welkome aanvulling vormen. Vooral wanneer zij (op den duur) via nakomelingen zich vermengen met de autochtone bevolking.

...ehhh oeps ik gebruikte daar het woord autochtoon? Van de Nederlanders van nu hebben er ontzettend veel Duits, Frans, Belgisch, Brits, Hongaars, Russisch, Spaans, Italiaans en Grieks bloed door de aderen vloeien. De liedtekst ' wien Neerlands bloed door d' aadren vloeit, van vreemde smetten vrij' slaat aantoonbaar nergens op; enkele jaren geleden is aangetoond dat van de nu levende Nederlanders 96% van de Franse koning Karel de Grote afstamt!

en om de laatste twijfelaars te overtuigen -- ons bloedeigen Volkslied vangt aan met

-- Wilhelmus van Nassouwe, ben ik van DUITSCHEN bloed...

Kortom, de angst voor vluchtelingen slaat echt nergens op. iets anders is dat zij moeten leren zich aan onze cultuur aan te passen. Excessen zoals in de oudejaarsnacht in Keulen zijn nooit te tolereren. en moeten fel bestreden en onderdrukt worden. Het is alleen de vraag wie hier achter schuil gaan. Als het echt immigranten/ vluchtelingen waren dan hebben zij hun eigen zaak enorme schade toegebracht...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jodyenboyke
8 jaar geleden
+dikke plus! Hier wordt ik blij van, ik word zo moe van al het negatieve gedoe.En de media gooit er lekker een schepje bovenop.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook een plus voor je positieve inzicht, hier klagen mensen over de waarde van hun huis, wat ze erger vinden dan dat er mensen zijn die hun huis voor deze ellende hebben achter gelaten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Willem het is een mooie positieve visie, maar als je Amerika als voorbeeld neemt van geslaagde immigratie dan ga je aan een paar cruciale zaken voorbij.
Ik noem er een paar:: meer dan 95% spreekt goed tot zeer goed Engels met Spaans als tweede taal.
Amerika is ontstaan door de vorming van koloniën, gevormd door vooral Europeanen die langzaam maar zeker de Indianen hebben verdrongen.Tijdens de immigrantenstromen was er en is er van overbevolking geen sprake. Veel bewoners van het nieuwe land waren net als zij christelijk. Hun sociale omgangsvormen verschilden niet veel.
De grote groepen emigranten vanuit Europa waren boeren en kregen grote gebieden land om te bewerken. Vanuit Staphort zijn rondom 1850 grote groepen onder leiding van een dominee geëmigreerd en kregen de gelegenheid eigen nederzettingen te vormen.
Zo vredig leven daar de verschillende etnische bevolkingsgroepen momenteel niet met elkaar.
Rondom 1960 zijn veel werklozen emigranten (vooral vanuit Canada)naar Europa teruggestuurd.
Nu komt men als emigrant Amerika niet makkelijk meer binnen.
Antoni
8 jaar geleden
@WillemNeoChorio, hier https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/ben-ik-van-dietsen-bloed vind je een uitleg over "Duits(ch)en" in ons volkslied. Het voorkomen van "Duits(ch)en" in ons volkslied is anders dan jij denkt. "Ben ik van Duitsen / Dietsen bloed Het Nederlandse volkslied begint met 'Wilhelmus van Nassouwe / ben ik van Duitsen bloed'. Moet dat niet 'van Dietsen bloed' zijn?
Nee, het is altijd 'van Duitsen bloed' geweest. Het is een misverstand om te denken dat alleen Diets en niet Duits op Nederland(s) kan slaan. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) zegt bij Duitsch: "Etymologisch één met DIETSCH, zie ald[aar]". De eerste betekenis van Duitsch is volgens het WNT 'Nederlands' ("In de 16de en 17de eeuw het gewone woord, thans, behoudens in sommige deelen van [Zuid-Nederland], in dit gebruik verouderd"). De tweede betekenis is "uit of van Duitschland" en de derde "goed Hollandsch, goed rond, flink, vroolijk". Het WNT zegt dat de tweede betekenis ontleend is aan het Duitse woord deutsch (dat overigens wel dezelfde oorsprong heeft). Tegenwoordig is Duits alleen in die betekenis, 'uit of van Duitsland', in gebruik. Nederlands is een jonger woord, dat is afgeleid van de landsnaam Nederland(en); het wordt gebruikt sinds de zestiende eeuw. Diets is een bijvoeglijk naamwoord bij het in het Middelnederlands nog voorkomende woord diet, dat 'volk' betekent en verwant is met het Gotische thiuda (met dezelfde betekenis). Het verschil tussen Duits en Diets is als volgt ontstaan. De oudste Nederlandse (en Duitse) vorm van het woord is diut; daaruit zijn de vormvarianten diet en duut voortgekomen, en de bijvoeglijke naamwoorden diets en duuts. Die laatste vorm is 'gediftongeerd' tot duits (de lange u is een tweeklank ui geworden). Dat woord gebruiken we nu nog steeds, maar met een nieuwe betekenis - en diets is in onbruik geraakt."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In een groot deel van de geschiedenis maakten grote delen van Nederland deel uit van het Duitse rijk/ gezagsgebied. En Willem van Oranje werd heus geboren in het prinsdom Nassau, hoewel hij via Rene van Chalons door vererving prins van Orange (in Zuid-Frankrijk) werd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Willem : ten eerste : prima antwoord > Plus + "Als iemand dit betwijfelt: het machtigste land van de wereld is de USA. Hun inwoners bestaan voor meer dan 90% immigranten en minder dan 10% autochtonen. Is er overtuigender bewijs mogelijk?" ...maarrr... wat te denken als je gaat vergelijken , of tenminste als voorbeeld neemt , van het verschil ... wij NL een piepklein landje en de U.S.A. een enorm land... staten waar wij qua oppervlakte x keer inpassen... Toch wel een belangrijk punt met al die stromen mensen die hier heen willen komen... en vergis je niet : ik sta nog steeds achter het standpunt HELPEN bij vluchtelingen ... maar dan wel de echte niet de economische, daar hebben wij geen ruimte noch geld meer voor en dat lijkt me een niet alleen belangrijk punt maar >>waar niet is kan niet ... toch? [Nog een kleine [interne] vergelijking.
Jarenlang heb ik vrijwilligers werk gedaan, één daarvan was 'lesgeven aan anderstaligen' (volwassenen) ~ Nederlandse les (..aan immigranten voor hun integratie/inburgeringscursus) >gratis en daardoor vaak ondergewaardeerd.
Mijn zuster , woonachtig in Portland, Oregon, geeft al jaren les aan 'anderstaligen' ~ Engelse les ..aan meest Spaanstaligen (kinderen) op school verplicht].
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc "Rondom 1960 zijn veel werklozen emigranten (vooral vanuit Canada)naar Europa teruggestuurd.
Nu komt men als emigrant Amerika niet makkelijk meer binnen." Dit is nieuws voor mij!
Nooit geweten; wel dat er , voor zover ik weet , in ieder geval in Australië , gekeken wordt [ sinds jaar en dag ... ] bij je aanvraag of je een positieve ster bent aan hun firmament , een goed vak verstaat en daarmee je eigen boterham van die plak kaas kunt voorzien; een aanwinst bent voor de samenleving , dat is het. 35 jaar geleden had ik zonder enig probleem , zonder enige vraag/eis kunnen emigreren naar Zuid-Afrika [ja oké, natuurlijk, dat begrijp ik], maar het gaat even om het punt, zonder enige eis... dat zegt wel iets?! [of is dat hier hèt punt misschien?] Weet niet of dat toen =ca. 1980 = al anders was in Noord Amerika of Australië [en eventueel ook Nieuw Zeeland]?

Andere antwoorden (2)

Het antwoord @Vosje03 is eigenlijk in één woord : angst

Mensen zijn bang, bang voor veel, maar in de eerste plaats : bang voor verandering en nog veel banger voor het onbekende .

Als een samenleving verandert en dàt gebeurt door deze gigantische stroom van vluchtelingen , dan is de verandering veel sneller dan gebruikelijk, want natuurlijk verandert alles altijd al , maar dan in een veel trager tempo.

Kijk eens naar het verschil van onze samenleving in de jaren '50/'60 naar de jaren '80/'90 naar nu , dan hebben we het over de laatste 50 à 60 jaar ... dit is minder dan een gemiddeld mensenleven >>> en dan zulke grote verschillen op zovele manieren...

Ga nog eens 30 jaar terug , nu ongeveer een eeuw geleden en kijk naar het straatbeeld . Er zijn nog heel veel foto's van , dan zie je de paardentram en een enkele éérste auto rondrijden... prachtig ja , maar zo heel erg verschillend : ANDERS dus en nu ...

Antwoord: Angst voor verandering, voor het onbekende uit zich vaak in agressie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Helemaal mee eens. Alle angst is in feite angst voor het onbekende. Dat blijkt ook uit het feit dat in het verleden dezelfde dorpsbewoners die eerst te hoop liepen over de plannen voor vestiging van een azc ook te hoop liepen tegen plannen om dat azc weer te sluiten. Daar gingen hun klandizie en de leden van hun verenigingen.
Nederlanders hebben over het algemeen nooit problemen gehad met migranten, inmiddels zijn er al velen in onze bevolking geïntegreerd en draaien gewoon mee. Ze hebben zich aangepast en dragen bij aan onze maatschappij.
Geen probleem dus omdat het allemaal te overzien is en geleidelijk aan gebeurt.

Dat is nu het grote probleem.... het is onoverzichtelijk geworden en er is geen controle over. Daarbij is gebleken dat een groot deel voornamelijk uit jonge mannen bestaat en die worden door velen van ons, niet als vluchtelingen gezien die vluchten omdat hun leven niet meer veilig was. Ze liften mee omdat ze denken het hier beter te hebben. Het zijn mannen uit een heel andere cultuur dan de onze, omdat ze zijn opgevoed met het idee dat alleen mannen ertoe doen en de vrouw minderwaardig is aan hen.
Na de recentelijke gebeurtenis in Keulen is nu aan het licht gekomen dat dit vrouw-onvriendelijke gedrag al geruime tijd in diverse Europese landen gaande is, maar werd verzwegen, om extreem rechtse groepen niet in de kaart te spelen.

Feitelijk zijn wij dus ergens bang geworden om ontwricht te raken. Doordat de overheid niet open en transparant is en de media ook manipulatief is, weten we niet waar we aan toe zijn en angst is een slechte raadgever...mensen in het nauw, hebben de neiging nu eenmaal om agressief te worden.

Vergeet ook niet dat de échte vluchtelingen, de gezinnen die alles zijn kwijtgeraakt en wier leven gevaar liep, feitelijk bannelingen zijn in ons land. Zij hebben er zelf niet voor gekozen om te vluchten en kunnen ook niet terug. ze zullen zich ook schuldig voelen tegenover hen die achterbleven of omkwamen. Ze hebben hoop dat ze uiteindelijk weer samen zullen zijn, maar tegelijkertijd de angst dat dit niet zal gebeuren.....uiteindelijk zal dit in veel gevallen kunnen leiden tot post traumatische stress, waardoor hoge prikkels ontstaan die voeren tot heftige uitbarstingen in gedrag tegenover zichzelf en anderen. In de asielcentra zitten dan ook vele 'korte lontjes' met elkaar samen in een soort machteloosheid en dat, midden in onze samenleving.

Het feit dat zij ook gefrustreerd zijn, omdat zij niet krijgen wat hen beloofd is, leidt ertoe dat ze overal over gaan klagen. Wij vangen ze op, vele vrijwilligers doen er alles aan om het voor hen te verzachten en die ondankbaarheid die je ervoor krijgt,maakt dat je automatisch boos wordt. Ik denk dat dit dan ook voor agressie kan zorgen onder de lokale bevolking.
8 jaar geleden
Z512099
8 jaar geleden
Volledig mee eens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mee eens!
-boosheid-onverdraagzaamheid-afkeer-minachting- hebben allen een wortel die angst is heet, ook als dit bij ons als opvanger voorkomt.
Geen mens is helemaal zonder, maar onzekerheid is wat de overheid ons bied, dan wordt het als maar erger.