Waarom stuitert een bal?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
6.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi he . Met de val energie en vaak wat extra druk lijkt het een wonder maar ( een holle ) een bal drukt in ( lucht en de vorm verandert ) en dat wil weer terug . Bij de stuiterbal is het alleen het materiaal zie Antwoord . MAAR !! Er is nog een stuiter factor :) Dat ken je van die balletjes die aan een draadje hangen het ene balletje geeft de beweging's energie aan het stil hangende balletje enz . Bij de bal op de vloer gaat dat niet die vloer gaat niet opzij maar doet de bal in veren en geeft de energie weer bijna helemaal terug . Een heel harde metalen bal zou de vloer wel de energie doorgeven Met een trilling ,breuk , of klap tot gevolg .

Antwoorden (2)

Een stuiterbal is gemaakt van rubber, een zogenaamd viscoelastisch materiaal. Dat wil zeggen dat het materiaal voor een deel elastisch en voor een deel visceus (= zeg maar vloeibaar) is. Het stuiteren wordt veroorzaakt door de elastische eigenschap. Daardoor wordt de bal weggeduwd geduwd als hij de grond of een ander hard oppervlak heeft geraakt.
fremar
8 jaar geleden
Dat komt door de veerkracht:

" Als een bal op een harde ondergrond komt, deukt de bal een stukje in. Dat komt doordat het materiaal waaruit een bal bestaat zachter is dan het materiaal waaruit de ondergrond bestaat. We noemen dat indeuken van de bal elasticiteit.Elastisch materiaal deukt niet alleen in, maar de deuk verdwijnt ook vanzelf weer. Doordat de deuk in de bal verdwijnt, komt de bal weer omhoog.

Oftewel: de bal veert terug. Dit in- en uit deuken van elastisch materiaal wordt ook wel veerkracht genoemd.De snelheid en kracht waarmee hetvoorwerp neerkomt, bepaalt hoe diephet voorwerp indeukt.

De mate waarinvoorwerpen stuiteren hangt af van devolgende factoren:
• het materiaal waaruit het voorwerpbestaat: harde ballen stuiterenbeter dan zachte ballen;
• de vorm van het voorwerp;
• de valhoogte: hoe groter devalhoogte, hoe hoger de balstuitert (dit geldt niet voor helelichte ballen die last hebben vanluchtweerstand!) en hoe hogerde stuiter, hoe langer de baldoorstuitert;
• het gewicht van het voorwerp datstuitert;
• het type ondergrond: een hardeondergrond stuitert beter dan eenzachte ondergrond (vooral bijzware ballen)."

http://topondernemers.onlineklas.nl/content/kennisbank/Kennisbank_groep%2056_deel%201/files/assets/seo/page193.html

https://nl.wikipedia.org/wiki/Elasticiteit_(materiaalkunde)
erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"harde ballen stuiterenbeter dan zachte ballen;" Precies andersom toch zeker?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toen ik bij een rubberfabriek werkte hadden we ook twee van deze ballen :)
https://www.youtube.com/watch?v=RnXM2hGnPHM
erotisi
8 jaar geleden
mr tomaat, als je een voetbal hebt die maar voor driekwart gevult is met lucht en dus zacht is zal deze vrijwel niet omhoog komen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi een zachte voetbal stuitert beter dan een harde bowlingbal.
erotisi
8 jaar geleden
Ja, maar dat komt omdat een bowlingbal wel heel zwaar is en niet zo elastisch/veerkrachtig is. Het gaat natuurlijk om het gehele plaatje. Een plastic bal zal denk ik beter stuiteren dan een wollen, al vermoed ik dat de druk in de bal veel doorslaggevender zal zijn zolang deze nog veerkracht bezit
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
stuitert dan een zware bal beter dan een lichte bal of andersom, en waarom dan?