Hoe kan ik goed leren inschatten hoe ik bij anderen overkom?

Ik heb vaak het probleem, dat ik als ik iets zeg, soms bot overkom, terwijl ik dat helemaal niet zo bedoel. Ook kan ik soms mensen ongemerkt kwetsen of boos maken. Maar op andere momenten zeggen mensen weer, dat ik overdreven beleefd doe... Ik vind het dus heel moeilijk om in te schatten.
Is er een manier om dit toch goed te leren? En zo ja, hoe?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.7K
Erna55
8 jaar geleden
De mensen die je kwetst en boos maakt zijn degenen die je kunnen vertellen waarom ze zich door jou woorden gekwetst voelen. Zij weten welke formuleringen je gedaan hebt.
Castle
8 jaar geleden
Je kan hun non-verbale reacties zien. Verdiep je in lichaamstaal. Zo leer je je eigen lichaamstaal te verbeteren en kun je zien hoe zij reageren op je. Ik vind Vanessa van Edwards hierin vaak interessant. https://www.youtube.com/watch?v=Rx6Abkn--Zc
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt proberen minder spontaan te reageren, eerst nadenken en daarna pas iets zeggen. ... dat is vaak het antwoord op te snelle respons die zoals je zegt als "bot" ervaren worden. Misschien dat dit ook jou kan helpen.

Antwoorden (1)

Het is altijd lastig voor jezelf om te weten te komen hoe je op anderen overkomt. Bedenk dat de toon de muziek maakt en doe je ongeduldig en bot, dan merk je dat wel aan de ander. Goed communiceren kan je alleen door goed te luisteren naar de ander en respectvol te zijn naar de ander toe. Ook al ben je het niet eens met wat de ander zegt, kap niet af en luister eerst naar het hele verhaal....goed luisteren is al erg moeilijk!

Jouw taal- en woordkeuze mét de toon waarop je iets zegt, bepalen heel veel in hoe je overkomt op anderen en in welke richting een gesprek zal verlopen. Kies je woorden zorgvuldig en doe niet meteen negatief als iets je niet bevalt of iets wat niet goed gaat in een verhaal. Probeer dat te zien wat jij waardeert en geef daarover een complimentje of benadruk de dingen die jij goedvindt en glimlach erbij. Voel je nooit te groot om excuses aan te bieden als je toch te bot geweest bent. Het is eerder een kracht dan een zwaktebod als je dit kunt.

Probeer je in die ander te verplaatsen. Probeer in te schatten wat diegene van je wil en houd daar rekening mee. Mensen zijn vaak zo met zichzelf bezig, dat het verfrissend is om met iemand te praten die laat merken dat er echte interesse is voor hen in plaats van in zichzelf. Ze voelen zich dan gevleid en dat wordt altijd goed ontvangen. Laat merken dat je open staat voor de ander. Probeer die persoon te zijn die op dat moment nodig is. Soms is een luisterend oor meer waard dan een gesprek.

Wordt naar jouw mening gevraagd, geef die dan ook eerlijk maar blijf rustig en vriendelijk. Dram niet door, interrumpeer niet steeds en wil niet altijd gelijk hebben. Bedenk dat meningen vaak verschillen en je de ander niet persé hoeft te overtuigen. Zonder goede argumentatie is dit vrijwel onmogelijk en kan er zomaar ruzie ontstaan. Je hoeft alleen te zeggen dat het jouw mening is en die ander kan er mee doen wat hij/zij wil.