Wie mag jou op de mond kussen? Enkel geliefden (als koppel), ouders, baby's van jezelf? Eigen kinderen?

Op een feestje laatst waren er kleine kinderen aanwezig van peuterleeftijd. Als begroeting/spelen/afscheid gaven zij elkaar en sommige volwassenen een kusje op de mond. Niets serieus, overigens... Nu ik zwanger ben vind mn vriend dit dus not-done, zelfs bij onze eigen baby later. Ik kan hem perfect begrijpen dat je niet gelijk wie, enkel partner, op de mond kust, maar hoe denken jullie hierover? Ik zou ook voorkeur geven aan een wangkus bv, maar je eigen kind???

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
6.6K

Antwoorden (5)

Zelf vind ik een kus op de wang of voorhoofd meer in verhouding staan van ouder tot kind. Natuurlijk ieder zijn eigen mening. Een vluchtige kus op de lippen van amper een seconde is ook nog acceptabel. Andere mensen kussen op de mond zou ik niet snel doen tenzij het een eigen partner is. Het gaat dus ook om de lengte van de kus en natuurlijk alleen een tongzoen voor de eigen partner en niemand anders.
8 jaar geleden
Ik ben een grote voorstander van 1 kus/zoen op de wang voor mensen die je kent. Niet voor iemand die je amper kent , nee, die geef je alleen maar een hand.

Een kind kan [ tot een jaar of 5 à 6 misschien ] een kusje geven aan papa en mama op de lippen, ja prima, maar een echte kus op de lippen, die vind ik is alleen maar welkom afkomstig van je geliefde.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat een goede vervanging of aanvulling kan zijn , is het geven van een "HUG" .. een stevige knuffel waar wel lichamelijk contact bij komt kijken, maar geen kussen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind een kusje op de mond wel kunnen bij je eigen kinderen. En bij leeftijdsgenoten. Verder gaat het vanzelf als je iemand graag mag. Als je je hoofd vrij houdt en de ander niet beet pakt, kan de ander het ontwijken. Geef anders een zoen half op de mond en dan gaat het vanzelf.
Bij iemand die jonger is dan jezelf of er is een andere machtsverhouding, dan niet doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Hoezo leeftijdsgenoten op de mond zoenen? Moet je dan eerst aan iemand vragen hoe oud hij of zij is, en als het dezelfde leeftijd is als die jij hebt dan is dat het teken dat je mag zoenen?
Ook mijn moeder heb ik, zo lang ze leefde, op de mond gekust (en ze is 81 geworden). Mijn vader niet zolang hij leefde, maar toch wel totdat ik een jaar of 6 was. Ik ben door mijn eigen kinderen ook altijd op de mond gekust. In een ouder-kind relatie (zeker moeder-kind) lijkt me een kus op de mond altijd gepast. Het is je moeder die jou in haar buik gedragen en daarna gebaard en gezoogd heeft, kan er een intiemere relatie bestaan? Nee -- de relatie met je geliefde is weliswaar heel anders, en even intiem, maar niet intiemer. Daarom: kussen op de mond uiteraard tussen geliefden; tussen ouders en (klein) kind, dus ook bij baby' s; daarna altijd tussen moeder en kind zonder onderscheid naar leeftijd. Natuurlijk alleen als de relatie tussen moeder en kind goed blijft.

Verder lijkt me ook geen probleem als een tante of goede vriendin een baby of echt klein kind op de mond kust (meestal komt er trouwens een stralend kleintje op je af die je omhelst en kust). En ik ben door mijn neefjes en nichtjes (toen die klein waren) ook wel eens gekust (op hun initiatief, niet dat van mij). Wat ik prima vond. En ook onze babysit van vroeger kreeg bij het komen van onze kinderen vaak een kusje.

Kinderen zien de erotische lading die volwassenen aan het kussen geven, niet voordat ze een jaar of 5 a 6 zijn (en als vader en moeder elkaar daarna kussen of knuffelen, krijg je commentaar van je kinderen die zich niet kunnen voorstellen dat dit nou leuk is, dat kleffe gedoe).

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens is hier in Griekenland de gewoonte dat je bij een begroeting van familieleden en beste vrienden jouw wang tegen die van degene die je begroet drukt, en dan een kusgeluid maakt; alleen de lucht wordt gekust. Dat zie je tussen vrouwen onderling, tussen mannen en vrouwen, en mannen onderling. Bij elke andere begroeting volstaat een hand geven (die soms lang wordt vastgehouden als teken van respect); of een vriendelijk knikje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik las eerst dat je er ook geen moeite mee had, als je tante en je goede vrienden je op de mond kusten, maar dat had ik dus weer eens te snel gelezen, dat vind jij ook te ver gaan, ik sta hierin hetzelfde als jij, plus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De relatie moeder/kind is zeker de intiemste , jawel tussen familieleden, maar niet te vergelijken met andere , want uniek . Zo is daar de andere meest intieme relatie, die met een geliefde, nee JE geliefde. Echter, daar zit toch verschil tussen ; er zijn verschillende soorten liefde .
Net als in appels + peren vergelijken, wordt allebei jam of moes, maar er is verschil. Een [opgroeiend] kind / tiener uitleggen dat er geen grotere liefde zal zijn dan die van zijn moeder, is soms heel bijzonder. Je ziet aan de ogen dat daar uiteraard nog niet eerder over nagedacht is en wanneer het doordringt ... mooi. Mijn moeder vond het verbazend dat ik haar liever niet mijn lipstick [ en al helemáál niet mijn tandenborstel ] wilde laten gebruiken. Wij waren volwassenen en ik zag totaal onbegrip in haar ogen. Onmiddellijk nadat ik uitlegde het niet zo 'fris' te vinden, kwam het bekende argument van 9 maanden in de buik, aangevuld met gebaard / gezoogd en alle handelingen die zij verricht had tijdens mijn opgroeïen [wassen/drogen, bij ziekte en welzijn en nog veel meer] .
Maar, sprak ik, ik ben niet meer dat kleine kindje en vind het niet meer zo prettig , niet meer zo 'fris'... zij begreep dit niet... Misschien is er verschil in de beleving van verschillende mensen , ook hiermee .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat vind ik iets heel anders, het gaat hier om een vluchtige kus op de lippen, niet om tongen. Mijn tandenborstel leen ik ook aan niemand uit, zelfs niet aan mijn vriend, tandenborstels zijn als je het goed bekijkt sowieso smerige dingen, een bron van bacteriën en ondanks dat ik geen smetvrees heb, hou ik mijn bacteriën graag bij mezelf :) Ook gebruik ik de tandenborstel van anderen niet. Mijn lippenstift is weer een ander verhaal, mijn dochter en mijn moeder leenden die wel eens, dat vind ik geen punt, vreemden krijgen deze niet, net als die mij niet op de lippen mogen kussen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik moet niets hebben van kussen op de mond. Van mijn man en thats it. Neefjes en nichtjes bij mijn man zijn familie kusten elkaar onderling op de mond. En dat probeerden ze bij mij ook om te begroeten. Dat ik toen mijn hoofd af draaide vonden ze maar raar. Ik heb toen uitgelegd dat ik dat niet prettig vond. (Smerig heb ik maar niet gezegd) nu krijg ik gewoon een kus op de wang of (wat ik prettiger vind) een hug. Grappig is dat kort daarna de nerfjes en nichtjes ineens thuis ook niet meer wilden mond kussen...mijn schuld? Ik vind het prima als mensen willen mond kussen onderling, zolang ze het maar niet bij mij doen. Het is ern eigen keuze die men niet moet verplichten aan een ander. Noch de ene kant op...noch de andere kant.
Dit is mijn mening:
Ik vind het prima als een ouder zijn kind een kusje op de mond geeft ook als s. Natuurlijk is het als geliefde ook goed maar die kussen zijn dan weer anders. Voor de rest vind ik het raar om een kus op de mond te geven: dus niet mensen naast je familie of geliefde.