Is Kerstmis 'n familiefeest, 'n kerkelijke gebeurtenis of 'n 'vreetfeest' en waarom zou je kiezen, wie bepaalt dat?

De samenleving was vroeger kerkelijker, dit veranderde mettertijd.

Vraag is ... wat is Kerst'mis' voor de mensen? en
moet je eigenlijk wel kiezen, kun je niet èn naar de kerk èn met vakantie èn èn èn ...
want ... "We Want it All!" en wie bepaalt dat dan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.8K
ronron1212
8 jaar geleden
Jij zelf maak er van wat jij er van wilt maken.
Castle
8 jaar geleden
Voor de ene is het religieus en voor de ander is het een familiefeest. Voor weer een ander is het eten de hele dag. Vaak is het ook een combinatie van deze factoren. De ander wil ontsnappen aan de verplichtingen en boekt een vakantie. Wie het bepaalt? Dat is aan de persoon zelf.
Ritsuka
8 jaar geleden
je kiest wat jij wilt. Ik ga voor gezellligheid met familie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als heiden (:D) vier ik joelfeest. Dan valt alles weer op zijn plek. http://www.nederlandsheidendom.net/HET%20JOELFEEST%20-%20leidraad.pdf Of voor de kortere lees:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/bllve_20121207_002 En idd niemand bepaalt wat je doet op het meest schizofrene feest ooit. Fijne joel!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet te hard joelen Mr Tomaat. Bewaar dat maar voor een sportwedstrijd. ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aan allen: Vrete op Aarde!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou mensen, ik lees hier ongeveer -tig keer dat het kerstfeest is wat je er zelf van maakt. Ik snap wel wat hiermee wordt bedoeld, maar het lijkt me een overschatting van de vrije keuze. De samenleving bepaalt wel degelijk op heel veel manieren namens jou dat het kerst is, al was het maar omdat bijna alles erop is ingericht (kantoren en instanties gesloten, programmering op tv, aanbod in winkels, etc.).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hear, Hear @uhmramon!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@uhmramon De wereldwijde afspraak is dat het op 25 december kerstmis is en dat de kantoren en instanties dan gesloten zijn. Verder bepaalt de samenleving niets namens mij; ik laat me niet leven!
Naar de tv kijk ik nauwelijks (alleen voor het journaal) en als ik op kerstmis een vleesloze en gebakloze dag wil houden moet ik dat zelf weten. Niemand kan mij ergens toe verplichten of overhalen; alles wat ik doe ik mijn eigen vrije keuze. Ik bepaal BEWUST zelf mijn leven en laat me niets voorschrijven door de commercie.

Antwoorden (4)

Kertsmis is tegenwoordig wat je zelf wilt dat het is, maar eigenlijk is het natuurlijk de geboorte van Jezus die gevierd wordt. De rest van de invullingen die mensen er aan geven hebben ze allemaal zelf bedacht.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook dat is dus niet echt het geval. De reden dat we de geboorte van Jezus in de winter vieren en het gebruik van kerstbomen met versieringen en allerlei andere gebruiken wijzen nog weer op een andere oorsprong. http://www.nieuwsblad.be/cnt/bllve_20121207_002# http://www.nederlandsheidendom.net/HET%20JOELFEEST%20-%20leidraad.pdf Het is een kerkelijke constructie dat we de geboorte van Jezus vieren op 25 december, daar is geen aanwijzing voor in de bijbel. Sterker nog, je wil vast niet in de wei liggen met je schapen rond deze tijd.
De menswording van God is hetgeen gevierd wordt - maar als we Pasen niet hadden gehad, zouden we natuurlijk geen Kerstmis vieren.

De historische datum waarop Jezus Christus geboren is, is niet bekend. 25 december is gekozen omdat 'heidenen' vierden dat de dagen weer langer werden, dat het licht weer terugkwam. De zon werd vereerd.

Die datum is "gekerstend": we vieren dat Christus onder de mensen is gekomen, die als Licht van de wereld aanbeden wordt.
8 jaar geleden
Kerstmis is alles wat jij hier zegt of juist niets van dat alles. Kerstmis is wat je er zelf van maakt.

Een familiefeest; moet je wel (bereikbare) familie hebben.

Een kerkelijke gebeurtenis; moet je wel een kerkganger (willen) zijn.

Een vreetfeest; moet je wel geld en de lichamelijke conditie voor hebben.

Kies als je dat nodig vindt. Dat bepaal je helemaal zelf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat we eigenlijk vieren(vierden) rond die tijd is/was de zonnewende.

De winterwende of midwinter (Latijn: solstitium brumalis), luidt het begin van de winter in. De dag is dan het kortst. In sommige Scandinavische landen zegt men ook nog steeds fijne jul

Dit valt rond 21/22 december. Nu vieren we kerst op 25 december, de geboortedag van Jezus zogezegd (waarvan vrij zeker te zeggen is dat deze niet rond deze tijd geboren is). Maar dat is gekomen door de invloed van de katholiek kerk, die wilde een vervanger voor de "heidense" feesten en gebruiken. Dat is deels gelukt. Maar voor een groot deel niet. De beste herinnering eraan is het versieren van de dennenboom (eigenlijk spar) met lichtjes. Andere mythes zoals de kerstman die met zijn rendieren door de lucht zou vliegen zijn weer een inspiratie van Odin die jachtpartijen zou voeren in de lucht. Nu in moderne tijd waar kerst een wat commerciëlere inslag heeft gekregen en het bekend is gaan staan als een eetfeest en een familiefeest is de verwarring compleet.

En dat maakt het tegelijkertijd een feest waar je of het een kan of van alles kan. Wat jij wil. Zo hebben veel christenen een kerstboom in huis en vieren atheïsten ook gewoon kerst maar laten ze kerkgang aan zich voorbij gaan. Dat is het mooie van kerst het is van niemand meer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jul
(Vertalen levert een beter beeld op waarom kerstmis zo'n rommeltje is, in Zweden is het makkelijker te snappen, aangezien ze daar de naam behouden hebben.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
En de functie van zulke midwinterfeesten was natuurlijk ook om de wintervoorraden eten te verdelen onder familie. St.Maarten Halloween en Sinterklaas hebben van oudsher een vergelijkbare functie: verdelen en opeten van de wintervoorraad, waar de zomer en najaar voor is gewerkt.