Wat doen schoorsteenvegers nu, sinds er nauwelijks schoorstenen meer zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt aardig op losgegokt in deze vraag ; alsof er van de ene op de andere dag duizenden schoorsteenvegers op straat gezet zijn ....

Antwoorden (15)

Die hebben zich laten omscholen en er zijn er ook die het vegen aks nevenberoep hadden en nu zijn overgeschakeld naar dat andere beroep!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel schoorsteenvegers zijn nu actief als glazenwasser of een ander schoonmaakberoep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een andere baan zoeken!
Door omscholing of gewoon iets anders doen waar ze goed in zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dakgoten schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onze schoorsteenveger doet er nu van alles bij. ramen wassen, , schoonmaken van dakpannen en zelfs ongedierte bestrijding!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergis je niet er zijn nog veel schoorstenen en in de loop der jaren veel minder schoorsteen vegers, dus het aanbod heeft zich aangepast aan de vraag.
Verder doen schoorsteenvegers , naast het schoonmaken van de schoorsteen soms ook andere dingen, zoals het reinigen van bv de dakgoot, onderhoud van het rookkanaal, inspectie van de schoorsteen, verkoop van kachels enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland is dat inderdaad een bijna uitgestorven beroep(hoewel, met het toenemende aantal open haarden en allesbranders zal er ook weer meer vraag naar schoorsteenvegers komen).

Hier in Duitsland echter is het nog gewoon een veelvoorkomend beroep hoor. De meeste mensen stoken hun huis op huisbrandolie (rode diesel) en doe moeten echt verplicht jaarlijks hun schoorsteen laten vegen.

In de periode dat het er in Nederland minder werden, zullen er gewoon minder bijgekomen zijn, en als de markt weer aantrekt, komen er weer meer bij. De crisis of omslag is niet zo ineens of plotseling geweest dat van de ene dag op de andere duizenden schoorsteenvegers op straat stonden en zich moesten laten omscholen.

Bovendien doen schoorsteenvegers nog wel meer onderhoud aan dak en huis dan alleen de schoorsteen vegen. Kijk maar eens op een site van een desbetreffend bedrijf. Ook op het gebied van renovatie, dakgootreiniging en isloatie zijn ze actief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zwarte piet spelen?? sorry just kidding want bij mij in de buurt zijn de vegers giga druk. Een afspraak maken op korte termijn is niet mogelijk. In het najaar komen ze bij ons om de schoorsteen te reinigen en we maken dan gelijk een afspraak voor het jaar erop. Wat ik me heb laten vertellen is dat steeds meer mensen (daar waar het kan) een kachel oid laten plaatsen ivm de hoge gasprijzen. En dan zal toch het rookkanaal(ivm de verzekering) ieder jaar schoongemaakt moeten worden. Dus voor die schoorsteenvegers meer dan voldoende werk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen nog vegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ehh, iets anders...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier in Drenthe op het platteland zijn ze nog volop aktief hoor.
Veel mensen hebben voor de lol een open haard en er zijn hier heel veel boerderijen met houtgestookte kachels.
Ze moeten hier echt een afspraak maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huilend op de bank zitten, met de telefoon in de hand, wachtend tot er iemand belt voor een afspraak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vuilnisman zijn de meeste geworden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze werken o.a. als CV-onderhoudsmonteur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weinig...totdat het gas straks op is...en we weer op kolen moeten gaan stoken...dan krijgen ze het weer beredruk.
Groetjes.