Krijgen bezorgers van folders rond de kerstdagen fooi? Is het deze 3 uur waard?

Ik heb dit jaar van de foldermaatschappij kaartjes gekregen die, ongeacht of ik aanbel, tussen 7 december en 19 december rondgebracht moeten worden, met als ''voordeel'' voor de ''klant'' natuurlijk dat er een paar aanbiedingen in staan. Nu krijg ik echter van veel mensen het idee dat dit ''bedelen'' genoemd wordt en dat de bezorgers van het dagblad uiteraard meer fooi krijgen. Nu is mijn vraag: hoeveel fooi krijgen deze bezorgers? Het kost een bezorger van deze folders toch even lang om deze langs te brengen, in vaak dezelfde omstandigheden (nu is een groot verschil dat folders twee bezorgdagen hebben en kranten een tijdstip, maar krantenbezorgers krijgen meer salaris) maar de waardering voor de bezorgers ligt veel lager. Is dit het waard om toch zo'n drie uur uit te trekken voor deze kerstwensen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
3.3K

Het beste antwoord

Vele jaren lag hier op de rand van de boekenkast een rijtje munten. Voor 3 wijkbladenbezorgers, de 2 folderbezorgers en die van het dagblad. De wijkbladen en folders kregen standaard 2 euro en de bezorger van de krant kreeg 10 euro. Waarom? (1) de krant heb ik zelf een abonnement op genomen, bovendien komen ze elke dag door weer en wind, maakt niet uit hoe het is: hij wordt bezorgd! (2) De wijkbladen/ folders bezorgers komen op verschillende dagen [voorbeeld : het grote pakket folders werd ooit op zondag bezorgd, werd maandag, dinsdag en nu geregeld woensdagavond pas in de brievenbus... wil je nog iets uit de weekreclame kopen, kom je in de winkel is het OP!! dat is dus slechte klantenservice!] en daarmee vind ik 2 euro nog rijkelijk beloond.

Vraag: is het de moeite waard van een rondje van 3 uur?

Nou, ik zou bijna zeggen: waarom niet? het is een extra, een fooi... minstens 50 cent en vaak een euro of meer... Maarrrrr het ligt er wel aan waar je wijk ligt. Is het een kinderrijke wijk? of een chique wijk? daar wordt niet zoveel gegeven, alles is duur [je wilt niet weten hoe arm de rijke buurt is :)] ... heb je daarentegen een wijk in een volkswijk, dan is je kostje gekocht: daar is het goed vangen, deze mensen denken mee en gunnen je iets!

Ik heb zelf zowel een krantenwijk gelopen als bestellingen van een banketbakker rond gebracht, nou geloof me ... enorme bestellingen, maar fooien ho maar : chic geeft geen fooi.

Antwoord

Ja, je krijgt wel fooi, maar het is afhankelijk van waar je loopt en niet iedereen geeft een folderbezorger een fooi.
En of het de moeite is, is afhankelijk van je portemonnee... is deze leeg, dan ben je blij met alles tenslotte .

Mazzel!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus, je wijkomschrijving komt mij bekend voor, hoe rijker de buurt, hoe minder ze geven.
Nog even een puntje, sla de zelfstandige winkeliers niet over, zij voelen zich vaak verplicht wat te geven, zeker als er klanten bijstaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@crea Totaal niet aan gedacht! nooit in een winkelwijk bezorgd, maar wat je zegt is wel waar, dus wachten tot er klanten in de winkel staan en dán pas naar binnen :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aardig om te lezen dat jouw ervaringen met de mijne overeenstemmen. Hoe sjieker het huis hoe minder vrijgevig de bewoners.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een anekdote, ooit zelf ervaren, met een van de rijkste mensen uit het dorp, maar dan als zoon van een bakker. Toen ik mijn vader vertelde hoe lang ze met haar hand open stond om dat ene centje (wisselgeld) te kunnen ontvangen, antwoordde hij: "maar het is juist doordat ze hun geld zo goed bijhouden, dat zij er zoveel hebben. ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@fader : het is nog waar ook!! Ook, hoe rijker mensen zijn hoe minder geld zij op zak hebben... dat is mijn ervaring uit de tijd dat ik werkte. Als er geld ingezameld werd om voor iemand een cadeau te kopen, hadden deze mensen niets op zak en nou ja, werd altijd een eindeloos verhaal [vergeten/ later/ morgen... etc.].
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weet je @3173v3, als ik jou was zou ik de gok gewoon nemen. Wat is nou 3 uurtjes? Ik zou het er voor over hebben, echt. De een heeft andere ervaringen dan de ander met flats, dus stel je positief op en ga ervan uit dat je wel vriendelijke/vrijgevige mensen treft. Nog iets, de een reageert geïrriteerd als je om etenstijd aanbelt en de ander wéét dan je DAN aanbelt om mensen thuis te treffen... dus rond etenstijd is de beste tijd, ook iets om te onthouden. :-)) Laatste tip!
Er worden mensen overvallen, pizza bezorgers/koeriers, maar ook in de kerst/nieuwjaarstijd... mensen die hun "nieuwjaarsrondje" lopen, dus misschien is het aan te raden om niet alleen die ronde te lopen ... houdt dat even in gedachten!

Andere antwoorden (3)

Heel veel mensen zullen deze 'bezorgersattentie' ergens toch als bedelen beschouwen en hun donatie daaraan aanpassen.
De ronde opbrengst zal derhalve niet de verwachting halen en hier en daar zal de bezorger zelfs een afkeuring moeten incasseren.

Niet vreemd eigenlijk, want meestentijds van het jaar ziet men de bezorgers van reclamefolders helemaal niet. Er is totaal geen "binding" met deze jongens en meisjes, vrouwen en mannen.
Sterker nog, vaak worden huis aan huisbladen en folders in deze tijd ineens
in 2 tot zelfs 3 tranches bezorgd, alleen om de fooien opbrengst zo hoog mogelijk te maken.
En steeds met andere 'onbekende' figuren aan de deur die, al of niet met een wenskaartje, prettige feestdagen komen wensen.

Dit maakt dat de spontaniteit van de benaderde mensen flink afneemt en er zelfs voor zorgt dat op steeds meer 'deuren' met een nul op het rekest moet worden gerekend.

De tijden van weleer kan men als bezorger zo langzamerhand wel vergeten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is het de moeite waard om fooi op te halen? Sowieso! Het is niet raar als je dit doet. Iedereen met een folderwijk mag dit, en de slimme mensen doen het ook. Je kan zo 100 euro ontvangen als je een grote wijk hebt! De een geeft je niks, de ander wat meer. Ik ontving vroeger rondom 150 euro per jaar (tijdens de crisis) aan kerstkaartjes en dat is ruim maar niet eens zo gek hoor. Veel mensen ontvangen zelfs meer. Bedelen zou ik het niet noemen. Je gaat altijd in extreme weersomstandigheden de straat op en verdient niet veel, gun jezelf dan eens een legaal extra bedrag. Over schaamte kan je je heen zetten. Dat loont!

Tip: heb je flats in je wijk? Binnen komen doe je door even bij meerdere mensen aan te bellen. Laat je niet afwijzen. Vervolgens kan je de hele flat door. Flats staan bekend als goudmijnen! Sla deze dus niet over. Als je echt niet durft kan je de flats samen doen met een goede vriend; gezellig, samen sta je sterk, en de winst word gedeeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Mijn zoon liep ook een folderwijk enhier werd juist in de flat vaak niet open gedaan, en onaardig gereageerd, ik ging dus altijd mee en dat hielp een beetje. Het was in ieder altijd de moeite waard!