Kan iemand me uitleggen hoe het ceasarcijfer werkt ?

Ik heb gehoord over een geheim schrift genaamd ceasarcijfer.
Kun je me uitleggen hoe het werkt?
Liefst met een voorbeeldje.
Alvast bedankt.
(sorry als caesarcijfer verkeerd is gescheven mijn spelling is niet zo goed)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.7K
Erna55
8 jaar geleden
Het is niet zo geheim dat het niet op wikipedia uitgelegd staat.

Antwoorden (2)

het caesarcijfer is een manier om boodschappen te coderen. Het betekend dat elk getal een letter vertegenwoordigde: A=1, B=2, C=3, enz. Dit kon echter ook op miljoenen andere combinaties, dus de enige manier om de boodschap te ontcijferen was om de gebruikte decodering te weten. Het caesarcijfer is vernoemd naar zijn bedenker, Julius Caesar, die deze coderingstechniek voor het eerst gebruikte.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus 'hallo' zou worden: 8-1-12-12-15 (de simpelste codering gebruikend). Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
gvrox
8 jaar geleden
Nee, dat is helemaal onjuist, lees maar eens wat er staat op de pagina die wimkees vermeldt. Elke letter wordt door een andere letter vervangen. Caesar is de eerste beschreven gebruiker, maar niet de bedenker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als dat zo is, waarom heet het dan het caesarcijfer?
In de meest simpele vorm vervang je de letter A door de letter B, letter B door letter C, etc tot aan letter Z die weer A wordt. Natuurlijk kun je hetzelfde doen maar dan met een grotere afstand, bv vervang A door E, B door F etc. Heel veilig is het natuurlijk niet, met een computer kun je heel eenvoudig de originele tekst terughalen, je hoeft maar 25 'afstanden' uit te proberen om te zien of er een zinnige tekst uit komt.