waaorm werken elektriciteitscentrales onder hun piekvermogen gedurende de dag?

In mijn Natuurkunde werkboek staat deze vraag. Normaal gezien ga ik verder als ik een vraag niet snap maar ik heb morgen huiswerkcontrole dus moet ik alles ingevuld hebben.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
5.9K

Antwoorden (2)

Dat komt door de windmolens en zonnepanelen die ook een beetje stroom leveren. Gascentrales zijn snel op te starten maar kolen duurt best lang voordat ze rendement halen.
Daarom moeten ze altijd stand-by zijn om aan de elektriciteitsvraag te voldoen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is een groter piekvermogen nodig dan hetgeen overdag vereist wordt, om levering van voldoende stroom in de piekuren te garanderen.

De hoofdreden is dat er in de avond het meeste energie geleverd moet worden, vooral in deze tijd van het jaar; de capaciteit moet zo groot zijn dat er tijdens de piekbelasting voldoende energie/stroom geleverd kan worden. In de vooravond wordt er overal licht aangeschakeld, mensen gaan de wasmachine aanzetten als ze uit het werk thuis komen en ondertussen draait de grootindustrie gewoon door -- bedrijven met een continu proces zijn veelal grote stroomverbruikers dus dat gaat dag en nacht door. De extra vraag naar stroom met name voor verlichting (en denk eens aan alle televisies en computers die na thuiskomst van het werk worden aangezet) is dus in de vooravond in de winter het grootst. geen idee hoeveel de aan de spoorwegen geleverde stroom heeft, maar ook zij hebben een duidelijke ochtend- en avondspits. Echter tijdens de ochtendspits van de spoorwegen treedt het wasmachine- en computereffect niet zo op.
Ik heb hier een oud boekje over de Underground in Londen (heb voeger tijdelijk in Londen gewoond) met een grafiek van het stroomgebruik, waaruit blijkt dat tijdens de avondspits het stroomgebruik oploopt tot 3 a 4 x de waarde die dit gebruik heeft rond 2 uur s middags. Dit zou voor de Spoorwegen ook ongeveer moeten kloppen. Dus er is een groter piekvermogen nodig dan hetgeen overdag vereist wordt, om levering van voldoende stroom in de piekuren te garanderen.