Wat is het wereldvoedselvraagstuk?

wat is het wereldvoedselvraagstuk?
Waaraan kun je zien dat er een wereld voedsel vraag stuk is?
en wat zijn de gevolgen van het wereldvoedselvraagstuk

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
4.5K
ronron1212
8 jaar geleden
Kijk eens naar Afrika daar is te weinig voedsel maar ook in andere werelddelen er wordt wereldwijd te weinig voedsel geproduceerd om ieder een genoeg eten te verstrekken.
Amadea
8 jaar geleden
Er wordt wereldwijd zeker wel genoeg voedsel geproduceerd, maar het wordt niet eerlijk verdeeld. In Amerika en Europa zijn veel mensen die eten meer dan nodig is. Om maar niet te denken aan alles wat weggegooid wordt...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook in Afrika, India en tal van wat wij arme landen noemen, wordt meestal genoeg voedsel geproduceerd. veelal liggen de oorzaken van honger op politiek vlak. Wel zijn bepaalde gebieden gevoelig voor soms langdurige droogte (gevolg: misoogsten) maar de oplossing die daarvoor vroeger bestond (wegtrekken naar betere streken) is er nu, wegens overbevolking, niet meer; zie mijn antwoord.
ronron1212
8 jaar geleden
http://www.nationalgeographic.nl/artikel/vn-minder-honger-in-de-wereld-maar-nog-niet-overal
http://www.leefbarewereld.nl/joops_corner/artikelen/peak_food_over_dreigende_voedseltekorten
http://www.scientias.nl/ons-grootste-probleem-2050-een-tekort-aan-voedsel/

Het beste antwoord

naast het door Maarten al gegeven deel van het antwoord:

(a) veel voedsel dat wel geproduceerd wordt, komt nooit (of onbruikbaar) op de plaats van bestemming aan door onder meer bederf doordat het transport lang duurt, corruptie, slechte verbindingen (waardoor voedsel soms lang ergens ligt, voor het 'verder kan'), beroving tijdens het transport [deze oorzaken zijn vaak gerelateerd aan de politieke situatie in de betreffende regio], ruzie tussen stammen, burgeroorlog (de militairen pikken alles in)...

(b) geen mogelijkheid om voedsel als het eenmaal op de plaats van bestemming is, goed op te slaan: gebrek aan mogelijkheden voor koeling, droog bewaren lukt vaak niet (gevolg: schimmel) en de opslagplaatsen zijn vaak door gebrek aan geld en kennis niet doelmatig, zodat ratten, muizen en ander ongedierte de oogst opvreten.

(c) in bepaalde gebieden waar mensen -- onder druk van overbevolking -- voedsel produceren is het klimaat zo wispelturig, dat oogsten kunnen mislukken, vooral door langdurige droogte (soms jaren). Door de klimaatverandering wordt het weer extremer en onvoorspelbaarder, waardoor mensen in dergelijke streken (zoals de Sahel) vrijwel nooit verzekerd zijn van een minstens redelijke oogst.

(d) voedselhulp is weliswaar een oplossing maar alleen op korte termijn en doordat mensen kunnen gaan denken dat wel voedsel van elders zal worden geleverd, zal de motivatie om iets aan de situatie te doen, laag zijn. Bovendien profiteren juist de armsten niet van voedselhulp omdat de rijken/machtigen alles inpikken. Tenslotte zijn vrachtwagens vol voedsel een primair doelwit van corruptie.

het wereldvoedselprobleem is niet zo zeer het gevolg van te weinig voedsel, als van politieke strijd, rassen (of stammen)haat, zelfverrijking door wie al macht heeft. En uiteindelijk is een groot deel van het probleem terug te voeren op overbevolking.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het feit dat op de wereld zo veel mensen te weinig te eten hebben. Er wordt voldoende voedsel geproduceerd om alle mensen voldoende te voeden maar de verdeling van het voedsel is ongelijk. In de rijke delen is meer voedsel dan de mensen nodig hebben, in de derde wereld is er te weinig en lijden veel mensen honger.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
http://www.nationalgeographic.nl/artikel/vn-minder-honger-in-de-wereld-maar-nog-niet-overal
http://www.leefbarewereld.nl/joops_corner/artikelen/peak_food_over_dreigende_voedseltekorten
http://www.scientias.nl/ons-grootste-probleem-2050-een-tekort-aan-voedsel/