wat betekent 'welbegrepen eigenbelang' (Adam Smith)?

ik heb een ges pw en ik zou hier graag meer over willen weten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
10.8K

Antwoorden (2)

- Voor Adam Smith was het welbegrepen eigenbelang de sleutel tot een betere wereld. Als iedereen vrij is om te proberen zijn eigen positie te verbeteren, dan zal iedereen er op den duur beter van worden. Volgens Smith gold dit zowel voor de fabrikant als voor de arbeider. - https://quizlet.com/7664284/feniks-3-gym-2-nederland-als-koloniale-mogenheid-flash-cards/

Deze studie van Smith naar de werking van economie, is vooral bekend vanwege het concept ‘the invisible hand’. Smith bedoelt daarmee dat handelen uit welbegrepen eigenbelang onbedoeld ook het algemene belang ten goede komt. De slager, brouwer of bakker handelen uit puur eigenbelang: ze willen zo veel als mogelijk verdienen aan hun producten. Maar juist daarom hebben wij vlees, bier of brood met een zo goed als mogelijke verhouding tussen prijs en kwaliteit. Als een producent immers slechte kwaliteit levert, of zijn product te duur maakt, lopen wij naar de concurent.
8 jaar geleden
Eigenbelang is iets dat een persoon (bij uitbreiding: een bedrijf, club, vereniging, stad, politieke partij, staat enz.) voordeel bezorgt. Dit wordt meestal in financiele zin uitgelegd (zoals in An Enquiry [...] nations van Adam Smith), maar dat hoeft helemaal niet: ook op het gebied van gezondheid, geluk, crisisbeheer, oorlog etc. is eigenbelang van toepassing.

Het probleem is dat veel mensen (steden, bedrijven, politici, staten etc.) verkeerd inschatten wat hen voordeel zal brengen -- waardoor ze acties ondernemen die ofwel leiden tot uitputting van hun mogelijkheden terwijl weinig resultaat wordt bereikt; ofwel direct of op langere termijn nadelig voor henzelf zijn.

Voor welbegrepen eigenbelang is nodig dat die persoon (etc.) inziet welke acties of situaties (op korte, middellange of lange termijn) voordelig voor hem/ voor hen zijn. Vaak is hierbij het consolideren van het behaalde voordeel inbegrepen. Tenzij je slechts kijkt naar de zeer korte termijn.
Het is nl. wel mooi als je voordeel behaalt, maar als dit voordeel vrijwel direct weer verloren gaat, heb je er weinig aan. een voorbeeld van dit laatste is de aanval van Japan op Pearl Harbor, die eerst een enorm succes leek, maar tenslotte de oorzaak was van de Japanse capitulatie.

Smith vergeleek -- zijn boek werd gepubliceerd in 1776 -- de economische situatie van vele landen met elkaar en meende daaruit te concluderen dat landen met een realistische toekomstvisie, die daar ook naar handelen en voldoende investeren in zichzelf, meer welvarend worden. Zijn vergelijking van de steden met het platteland (in Engeland van die tijd) is zeer verhelderend. De nadelen van het in de stad wonen speelden toen nog minder dan nu.

Welbegrepen eigenbelang is dus een realistisch besef van welke acties (of juist je daarvan onthouden) iets/iemand/een land op termijn het meeste voordeel bezorgt.