Is het verstandig een anorexiapantiëntje te adviseren een logboek van haar ervaringen bij te houden en evt. op Internet te plaatsen?

Mijn kleindochter van 14 is opgenomen in het ziekenhuis wegens anorexia. Ze is behoorlijk slim, maar ontkent het probleem. Omdat een goede omgang met anorexiapatiënten moeilijk en gevoelig blijkt te liggen, vraag ik me af of een dergelijk advies verstandig is, of juist averechts werkt. Heeft iemand ervaring daarmee?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Het is waarschijnlijk beter dit niet te (laten) doen. Bij anorexia is het beeld dat de patient van zichzelf heeft ' normaal' terwijl de situatie door de buitenwereld als 'niet normaal' wordt beoordeeld. De kans dat er een niets-aan-de-hand verhaal op internet terecht komt is groot. Zeker omdat zij nog in de ontkenningsfase zit. Ik zou het beslist overleggen met de behandelaars; als die het goed vinden, dan is dat hun expertise en verantwoordelijkheid. En betrek de ouders overal zo veel mogelijk bij.
Zorg als het op internet komt in elk geval dat, wat er ook op het net gezet wordt, ook door de ouder(s) gelezen en goedgekeurd wordt. Uiteraard is het een mooi streven om lotgenoten te helpen -- maar dit 'helpen' moet niet zijn: trucs en tips om door te gaan met ontkennen van het probleem.