Wat zou er veranderen als de bitcoin (wereldwijd) al het huidige geld zou vervangen?

De banken zullen misschien kunnen verdwijnen en de transactiekosten zullen verdwijnen.
Maar wat zal er nog meer kunnen gebeuren? Zou het überhaupt kunnen?

erotisi
8 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat gebrek aan klein wisselgeld ervoor zal zorgen dat de bitcoin niet snel gaat worden ingevoerd. De bitcoin heft immers een hoge waarde. veel detailhandelaren vooral in niet zo rijke landen zullen zich hevig verzetten (evenals, wellicht hun regering). Zie ook mijn formele antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De wetten zullen veranderen voordat de bitcoin de kans krijgt. Zo zal er niet op webshops of in winkels meer betaald mogen worden met de bitcoin. Dit zit er natuurlijk al aan te komen, aangezien de controle op bitcoins niet is uit te voeren en belastingen benadeeld kunnen worden. voorbeeld:
http://www.nu.nl/tech/3646220/bitcoin-flink-onderuit-verbod-chinese-centrale-bank.html

Antwoorden (2)

De bitcoin als wereldwijd betaalmiddel gaat er niet komen, althans niet in de te voorziene toekomst.

Juist door de mogelijkheid van het op- en afwaarderen van hun munt hebben landen een instrument om hun economie bij te sturen (afremmen, stimuleren). Dat zou wegvallen bij wereldwijd 1 munt (Bitcoin of welke andere munt ook).

Inflatie en deflatie zouden hun betekenis verliezen (hoewel ze nog steeds zouden kunnen bestaan). Of een regio economisch sterk of zwak is, zal niets meer uitmaken: nu worden economisch sterke regio' s/ landen beloond met handelsoverschotten, internationale macht en invloed; juist door de waardestijging van hun munt (die trouwens op zich weer als rem op hun economie kan werken).

Het wereldwijd introduceren van de bitcoin zal de regelbaarheid van het internationale handelsverkeer verminderen. Het boycotten van een land/ een handelsembargo haalt dan ook niets meer uit.

Ook is de waarde van de bitcoin veel te hoog om als zinvol betaalmiddel te kunnen gelden, maar dat is makkelijk op te lossen door per 1/10.000 bitcoin te gaan rekenen (in sommige landen zal dit trouwens als nog steeds te 'grof' worden gezien).

Natuurlijk zitten er aan de bitcoin (of andere wereldwijde munt) ook grote voordelen maar iets dergelijks lijkt me politiek niet haalbaar; en wie weet, ook niet wenselijk. Het grootste voordeel van een wereldwijde munt zou zijn, dat de schulden van een land niet meer door speculatie of hoge rente te manipuleren zijn en dat speculatie met geld in het algemeen zou afnemen.

Een praktijkgeval: de bitcoin in het klein, de Euro. Het is met de Euro al moeilijk genoeg om stabiliteit te bewaren en al zijn de voordelen van de Euro zeer groot, er zijn ook nadelen en natuurlijk zijn er critici welke die voordelen gewoon ontkennen. En het heeft erg veel moeite gekost om de Euro eindelijk tot stand te brengen. Dat tot nu toe ieder binnen boord is gehouden bewijst de haalbaarheid, maar de moeite die dat gekost heeft bewijst dat zo' n eenheidsmunt niet over rozen gaat!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De economieën van de meeste (vooral arme) landen zullen instorten omdat het niet meer mogelijk wordt om wisselkoersen aan te passen aan veranderingen in productiviteit en/of inflatie.
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Overigens doen banken wel meer dan geld wisselen -sterker nog, dat is maar een miniem deel van wat ze doen.