Hoe meet je 'zekerheid'?

Allereerst is zekerheid subjectief? Bijvoorbeeld: Als je ergens zeker van bent, kan een ander persoon dan zeggen dat hij niet vind dat je zeker bent? I

Dan, is 'heel zeker' hetzelfde als 'zeker'? Of heeft dat ook weer te maken met subjectiviteit?

Als laatste, hoe zeker kan je eigenlijk zijn over iets?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (2)

Kort door de bocht : een feit wéét je of niet, is te meten : "Is de bal rond of niet"? ja hij is rond [voetbal], nee hij is ovaal [rugby bal] .. meetbaar en waarneembaar.
Iets anders dat subjectief is, is niet te meten, zoals gevoel.

Ik heb een vriendin, die wat ik ook vertel altijd als antwoord geeft: "dat zou kunnen"! Inmiddels ben ik er aan gewend geraakt, maar het is wel een vorm van zeggen dat je er aan twijfelt wat ik zeg, dus alles wat ik zeg, ook al zeg ik : ik weet zeker, dat ...etc. , is voor haar betwistbaar, kennelijk . [Zij zegt dit tegen iedereen...]

Waarmee ik wil zeggen, hoeveel waarde hecht je aan het woord "zeker"? Ligt het er misschien aan wie het zegt? of wat het onderwerp is? of hoe het gezegd wordt?

Hoe zeker is het dat jij je beroerd voelt? als ik je temperatuur meet, heb je misschien verhoging, oké, maar daarmee hoef jij je nog niet beroerd te voelen. Ook al is het meetbaar... nee wacht, de temperatuur is meetbaar... niet jouw gevoel.

Zeker is zeker. Iets weet je zeker. Wordt het betwijfeld, dan zeg je : ik weet het echt zeker of ik weet het heel zeker. Het betekent dus hetzelfde, maar wordt gebruikt om te overtuigen. Om aan te geven dat je iets niet 100% zeker weet maar 200% ... en dat kan dus niet, want 100% is alles en 200% is 2 x alles?!?

Je bent dus zeker van iets of niet. Als je zeker bent zou dat dus 100% moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Interessante vraag. Volgens mij is het niet te meten, en ik geloof eigenlijk niet in zekerheid. Natuurlijk zijn er dingen die voor iedereen vast staan, zoals Jodokus ook al zegt. Maar als het over gevoel gaat, dan bestaat het niet, omdat iedereen het op zijn eigen manier bekijkt.